Föräldrarkurs

Nu har vi varit på föräldrarutbildningen eller vad det kallas. Det var vi och 4 par till så vi va inte så många. Men alla verkade va i min ålder vilket va kul, men det va väl ingen man klickade speciellt med. Däremot min sambo kände en av killarna och de är beräknade 2 dagar efter oss :)

När man va där kändes förlossningen verkligen nära. Va kul att prata om allt som hör till och få en mer inblick i allt. Denna gången pratade vi om förlossning och bedövning. Känner jag vet lite mer nu, eller jag vet nog det man behöver veta. För man kan aldrig va förberedd på en förlossning, man vet aldrig hur den kommer att kännas eller hur allt kommer gå.
 
En sak som är synd är att sambon inte får sova över om man kommer till BB efteråt, man får heller inte ha några besök alls där förutom partnern. Men om man kommer på familjeBB får sambon sova över, är mer som ett hotell.
Men dit kommer man bara om allt har gått bra och man mår bra. Men om man har behövts att sys eller nåt annat blir det BB. Jag hoppas jag kommer till familjeBB :)

Sen delar man ofta rum på BB med en annan vilket jag inte gillar alls. Jag hade velat va själv. Är en så stor grej man gått igenom o då vill jag inte ha nån annan främmande där. Men det beror på hur mkt plats det finns. Är iaf tur man inte delar förlossningssal haha!
 
Barnmorskan som höll i det sa flera gången hon va väldigt avundsjuk på oss, att detta är det största man får uppleva i sitt liv och känslan när man har fött sitt barn inte går beskriva. Så jag och sambon får verkligen njuta av detta ögonblick och denna förväntan man har innan! För man föder inte många gånger i livet :) Eller för mig blir det max 2-3 gånger.
En annan sak hon sa kan va bra för sambon att ta med sig (förutom mat som ej ingår till partnern) är badbyxor om han vill duscha eller bada med en. De hade varit med om att partnern och kvinnan stod och duschade nakna så barnmorskan blev rätt generad haha! Jag kan bada naken för man är ju näck rätt mycket under en förlossning :P Men mannen kanske ska täcka sina ägodelar :)
 
Barnmorskan sa att bebisen ofta kan likna pappan mest i början för de ska knyta an fortare. Vet inte om det stämmer, men jag tror Vincent kommer likna sambon mest :) Och sambon är den viktigaste personen i rummet, förutom en själv då. Det är han som känner mig bäst och det är han som jag är tryggast med. Så han har en viktig roll. Han ska hålla reda på mina värkar, badda pannan, massera, se till att jag andas och slappnar av osv.
När man föder förbränner man en pizza i timmen sa hon, shit jag kanske inte behöver träna efter, lär förbränna alla gravidkilon under förlossningen haha ;)
 
 
Du är efterlängtad, vem du nu är där inne. Vi kommer älska dig oavsett!


Kommentarer
Josse

Åh så mysigt!!! Måste kännas så spännande nu när det börjar bli så verkligt. Bm på min vattengympa berättade att man förbränner åtminstone 500 kcal/timme och att om man lägger samman antalet minuter som man har värkar under hela förlossningen så tar det det ungefär lika lång tid som att springa ett maraton, ca 4h sammanhängande. Det tyckte jag var häftiga liknelser! Men som tur är får vi ju pauser mellan värkarna :) /J

2013-05-14 @ 09:01:46
URL: http://Joeeeee.spotlife.se
Belovely

Josse: ja det är väldogt spännande. Nu känns det verkligen nära :)

Ja det är sjukt hur mkt energi det går åt att föda. Gäller att ladda med energi :)

2013-05-14 @ 13:10:33
URL: http://belovely.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0