Mums mums

Igår storhandlade vi. Yes äntligen mat i kylskåpet igen! 
Vi köpte hem en hipps burkmat bara för o se om Vincent gillade det och det verkade han göra. Men han har ju ingen bra ätteknik då han suttar på skeden haha. Maten va från 4 månader så det är nog lugnt. Men det va mest för o testa. Börjar ge han smakisar när han är 6 månader. Är fortfarande helt lost när det gäller barnmat o hur mkt de ska få osv. Men jag kommer iaf mest ge hemlagad mat. Läste lite om burkmat vs hemlagad och tror hemlagat är bäst. Men burkmat känns väldigt bekvämt för då vet man de får det de behöver, eller? Det verkar innehålla väldigt lite järn som är viktigt och väldigt mkt vatten. Sen är det ju juice från koncentrat, känns bättre o ge han 100% frukt och inte 32% av äpplekoncentrat tex.  
 
Jag tycker det är svårt o veta vad man ska laga så de verkligen får i sig allt de behöver. Är det bara att ge det vi äter fast utan starka kryddor? Typ kött/ baljväxter, potatis, grönsaker o sen mosa?
 
Tycker detta inlägget är värt att läsa:
 
http://sannahoj.wordpress.com/2013/08/14/fardig-barnmat-varmratter/#comments
 
Jag dömer ingen som ger burkmat eller hemlagad mat. Tycker det är upp till var och en, man är ingen sämre förälder för man ger köpt mat eller hemlagad utan man tar det som passar en bäst och det bebisen gillar. Vincent kanske inte gillar hemlagad mat och vill ha burkmat och då får de ju bli det. Samma sak med amning, där gör också alla mammor som de vill. Jag kanske skippar amma nästa barn då jag inte tror de gör nån speciell skillnad från att ge ersättning och jag vet jag skulle må så mycket bättre av att ge ersättning och även kunna dela matningen med Danny. Det finns väl piller man kan ta innan förlossningen så man inte får nån mjölk. Vill inte uppleva mjölkstockning med hög feber och superömmande bröstvårtor som ilar, vill kunna träna hårt, gå på diet och jag skulle inte trivas att känna mig så låst i 6 månader som jag gjorde när jag ammade i början. Jag är ingen som trivs att amma bland folk så när man har besök är det superskönt att ge flaskan än låsa in sig i rummet. Så för mig är det mkt mer fördelar att ge ersättning, om det hade funnits farliga risker, att bebisen mår dåligt av det eller liknande hade jag resonerat annorlunda. Men ersättning är väldigt bra idag och tror det är minst lika bra som bröstmjölk. 
 
 
Han älskar att stå som sagt. Vi har testat släppa han lite och han kan stå själv i några sekunder. Duktig pojke!
Händerna i munnen HELA tiden :P
 


Kommentarer
malin

Jag gör nästan all mat själv till min nio månaders. Har alltid några burkar hemma med ekologisk barnmat om man ska iväg och gå på stan eller liknande.

På den här bloggen hittar du massor av recept http://lillamatderiven.blogspot.se/
och här har du en länk till en gröt som jag ger min lilla dotter varje morgon =) äter hon inte upp allt så brukar jag spara i kylen och blanda ut med lite hemmagjord frukpure till mellis =) perfekt att ha med sig näör man är ute då jag gör massor av frukpure och fryser in i frystärningar som jag sedan förvarar i påsar, smidigt, gott och nyttigt då tärningiarna håller gröten kall och smällt lagom till det är dags att äta .
http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/06/jarnrik-hemmagjord-bebisgrot.html

Jag gör ofta grytor till min dotter och mosar med en potatisstöt men när hon var mindre mixade jag allt, frysta örtkryddor tillsätter jag ofta och det verkar uppskattas. Smakar så mycket mer än burkmaten. Kram

Svar: Tusen tack för alla tips! Smart o göra istärningar av puren! Sen har jag såna portionsburkar som jag kan frysa in i med :) men de är mkt o tänka på.
Får skriva ner lite recept sen så man vet vad man kan laga :)
Malin

2013-10-23 @ 22:07:08
malin

Det enda du ska undvika innan ett års ålder är nog salt, sallad, honung, rödbetor, stjälksellerioch nässlor. Fryst broccoli tillsätter jag nästan i all mat då det är så nyttigt, nu får hon även små bitar att tugga på innan maten. Ekologiska aprikoser är även väldigt bra till dom små liven då de innehåller både järn och c vitamin =) blötlägg dom bara i minst tre timmar, jag brukar ha dom över natten då jag alltid glömmer av =P sen mixar du dom bara till en slät puré, jag tillsätter nästan alltid svarta vinbär i just den puren då den annars blir så söt. För att dryga ut den lite kan du mixa med mjuka päron eller äpplen, koka dom om dom är hårda.
Sen häller jag allt i en stor fryspåse och klipper ett litet hål och spritsar ut i istärningsformar =)
nu blev detta inlägget lite rörigt men hoppas du förstår =P

2013-10-23 @ 22:18:56
Anonym

Amning är bättre man kan inte ersätta allt om du inte kan offra dig själv i 6mån så låt bli då att skaffa fler barn.. Amning är ett sett att knyta sig an sitt barn.

Svar: Bara för man inte vill amma betyder det inte att man inte bör skaffa barn? Ett idiotiskt påstående. Du är väl en del av amninghysterin. Alla trivs inte med amning och då ska man inte tvinga sig själv till det. Om mamman mår dåligt mår även barnet dåligt. Och klart man kan knyta an till sitt barn på andra sätt än amning. Menar du att inga pappor knyter an till sitt barn?
Malin

2013-10-23 @ 23:10:23
Jojo

Så söt Vincent är i den dräkten! :)Vilken onödig kommentar av "anonym", måste vara tråkigt att vara så negativ...

Svar: Ja han är så söt :)
Ja de är ingen mening o va negativ :)
Malin

2013-10-24 @ 12:58:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0