Het böngryta

Åååh vad god denna grytan va. Eller jag har den mer som tillbehör :) La även till linser så man får i sig mer protein.
Det är inslag av indisk gryta. Man glömmer bort att använda de goda kryddorna som spiskummin, koriander, gurkmeja, ingefära bl.a. Älskar indisk mat, fick lite tillbakablickar sen jag va gravid, för det va då jag började testa laga indiska rätter för första gången. Borde laga palak paneer i veckan, också en riktig god rätt :)
 
Denna röran kommer jag definitivt göra fler gånger! Så nyttig och lätt att göra!
 
 
 
Recept:
 
ca 200g bönor (jag använde en förpackning bönmix ca 180g plus 1dl röda linser)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 bit ingefära. Jag kryddade med ingefära
2 msk olja
1 tsk koriander
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
 (jag kryddade även med garam masala)
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpure
1 grönsaksbuljong
svartpeppar, salt och cayenpeppar
 
Skala och hacka löken, hacka vitlöken. Fräs lök, vitlök och ingefära i några minuter i svag värme med oljan.
'Blanda i koriander, spiskummin och gurkmeja och fräs ytterligare en stund.
Rör ner kokta, väl avrunna bönor (och linser om man vill), tomatkross, tomatpure och buljongtärning.
Koka i ca 10 min eller tills linserna mjuknat.
Smaka av med peppar, salt och cayenpeppar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Emma

Såg receptet här nu :)

2013-12-07 @ 00:09:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0