Skippa dop eller inte

Jag funderar på om vi ska döpa Vincent eller inte. Varken jag eller sambon är troende och på nåt sätt känns det fel att döpa när ingen har nån tro. Sen känns det bra om Vincent själv får välja om han vill gå med i svenska kyrkan senare.
Känns som det är väldigt få i Sverige som är troende och att man döper, konfirmeras och gifter sig i kyrkan för det är tradition. Jag och sambon funderar att gå ur svenska kyrkan då vi även kommer gifta oss borgeligt om det kommer bli av i framtiden :) Jag vill inte ha nån präst som babblar om gud och jesus, finns inget tråkigare :)
 
Man kan ju ha en namngivelseceremoni hemma, då slipper vi ju även boka kyrkan i tid osv. Men varken jag eller sambon vill prata inför alla så vet inte hur vi ska lägga upp festen. Läst att många läser upp dikter, håller tal, förklarar varför man har ceremonin osv. Nån som haft en namngivelseceremoni hemma? Hur hade ni lagt upp det?
 
Vi kan iaf berätta för alla vad han ska heta och att festen är för att fira hans ankomst osv. Då behöver vi heller inte klä han i nån klänning :P Utan några fina finkläder istället. Förstår inte riktigt varför de ska ha klänning på dop.
 
 
 
 


Kommentarer
Josse

Klänningen har med att de ska få växa in i den kristna tron, det är därför den är så lång också. Det är vad jag har fått berättat för mig av vänner som tror. Min sambo är visserligen född in i islam och jag i kristendomen men ingen av oss tror på någondera så vi skippar det. Känns som hyckleri att döpa sitt barn om man inte tror på det, då är det finare med ett ordentligt kalas/fin fest där man välkomnar bebisen och berättar vad den ska heta. Har hört att det inte finns några speciella regler för det utan att man kan göra som man vill när det gäller tal och sånt. Känns som ett fint komplement för de som inte tror eller vill välja religion åt sitt barn. Det blir säkert jättebra hur ni än gör! :D kram /J

Svar: ja just det, det stämmer nog :) ja det känns också roligare att fixa sin egen fest, fast vi hade tänkt va hos oss efter ändå men det är nästan lättare att man är på ett ställe hela tiden.
kram
Malin

2013-06-06 @ 12:04:31
URL: http://Joeeeee.spotlife.se
Lina

Varken jag eller sambon är döpta så våra blivande barn kommer inte heller döpas :) Känns bara fel att ens barn ska döpas kristet när man inte är troende själva..
Men vi blev medlem i svenska kyrkan ändå, fast vi inte är döpt. Jag gick ur för några år sen och det känns jättebra :)

Svar: okey, ja det känns lite fel på nåt sätt när man inte är troende. och tror inte Vincent heller kommer bli det då han inte växer upp med det. kommer nog med gå ur svenska kyrkan, blir inte av bara :)
Malin

2013-06-06 @ 13:17:10
Arya (Isabelle)

Vi ska ha ett namnkalas på samma grunder som du skrev i ditt inlägg, men kommer inte hålla tal eller nåt, pinsamt.
Tänkte typ bara säga att vi firar att vår lille kille är här :)
Och kanske varför se blev hans namn. Vi ska ha de nästa helg hemma hos oss, så känns lite stressigt, för alla får typ inte plats hehe, kram

Svar: Hej :)Ja jag är med lite orolig hur alla ska få plats :P men vi kommer försöka att bara bjuda närmsta familj o vänner. Men de blir ändå många.
Om ni har trädgård kan ni köpa ett sånt tält där det bara är ett tak o sitta ute :)
Vi kommer nog köpa det. Men de kommer nog bli trångt :)
Malin

2013-06-07 @ 00:17:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0