Syskon eller inte

Just nu känner jag inte alls jag vill ha ett barn till, men det kan ju såklart ändras. Beror kanske på att det är helt fel tidpunkt för ett barn till så det finns inte med i planeringen just nu. Men det känns som många skaffar fler barn för att det är normen, att man ska ha ett syskon. Jag vill inte skaffa ett till barn för normen säger det och om det inte känns rätt med ett barn till så kommer jag inte skaffa det. Samtidigt vill jag gå igenom denna resan igen men är osäker om jag kommer känna den längtan?  Det får tiden utvisa helt enkelt, men det är lätt att känna press att jag måste skaffa barn inom de närmsta åren så det inte blir många år emellan, så det är stressande för jag vet inte om jag kommer vilja ha barn inom de nästa 2-3 åren. Samtidigt förstår jag inte riktigt varför det ska va så viktigt att ha barn tätt, man skaffar de helt enkelt när tiden är inne för uttökning oavsett hur många år det är emellan.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Josse

Tror många gånger att det handlar om att behålla sin föräldrapeng också för vad jag vet får du behålla den om du är gravid när första barnet är max 1 år och 9 månader. Tror många tycker det är lagom åldersspann och därför många slår till! :)sen är nog människor olika, en del är mer sugna och andra inte. Jag kunde lätt tänka mig ett till barn efter ett halvår, inte i praktiken men tanken slog mig rätt tidigt. Så det där är nog väldigt individuellt!

Svar: Man kan spara sin sgi efter det också, inom den tiden finns inga villkor man måste jobba/ va arbetslös/ plugga på heltid,men efter 1 år och 9 mnader så måste man va aktiv 100% inom nåt så sparas det. Så det är inga problem för mig :) Ja det är nog olika detdär
Malin

2014-06-05 @ 11:58:26
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Josse

Nej iofs men som i mitt fall gör det ju skillnad. Jag har en SGI uträknad på ett extrajobb jag hade för typ 2 år sedan, det skulle inte gillas om vi väntade längre eftersom de ist skulle räkna på mina kommande studier, dvs minimi. Men det är klart man inte ska skaffa fler barn av enbart den anledningen, känner man inte för det än blir det ju helt fel! :)

Svar: Min sgi är uträknad på ett heltidsjobb jag hade för många år sen. Så trots om jag jobbar deltid fram till nästan barn kommer de ändå räkna på mitt heltidsjobb så länge jag stämplat upp med akassan till heltid :)
Malin

2014-06-05 @ 13:02:42
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Josse

Frågan är bara hur lång tid tillbaka de kan gå? När jag frågade på telefon så sa de att jag bara kan få samma igen om jag blir gravid inom en viss tid. Men F-kassan har ju miljontals regler och älskar att blanda ihop allt! Jag fick på ett jobb jag hade under 2010, när hade du ditt som dem baserade på? De är luriga de där jäklarna alltså! Man har ju inte direkt lust att gå på minimi nästa gång liksom! :/

Svar: Ne det har jag inte heller råd med om jag inte hittar ett heltidsjobb. men man får kolla upp sånt efter mammaledigheten. Mitt är också grundat från 2010.
Malin

2014-06-05 @ 16:38:17
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Anonym

Jag har 3år och 9 månader mellan mina skulle aldrig skaffa tätare!! Jag kan förklara för den store o han kan hjälpa till lite mycket lättare än att ha två blöjbarn :) det tog lång tid innan jag ville ha ett till men nu är jag jätteglad syskonkärlek är underbar att se. Två tycker jag är perfekt :)

Svar: Vad skönt de funkat bra :) man får ta det när de passar en helt enkelt :)
Malin

2014-06-06 @ 23:23:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0