Stor pojke

Ojoj vad Vincent växer. Va på bvc igår och han väger drygt 6700 gram och är 62 cm lång. Trodde inte han skulle väga så mycket :P

Sen fick jag fylla i ett formulär hur jag mått senaste veckan, och jag har mått toppen så det va inget o prata om där. Är ifall man fått en depression. Jag är så glad vi änsålänge inte haft några problem med Vincent och allt har funkat så bra. Ingen magont, lite skrik, sover bra och kan sova i sin spjälsäng. Det gör att även jag mår bra. Hade varit jobbigt om han tex skrek hela tiden. Att jag hinner träna och städa o fixa allt som behövs göras gör också att jag mår bra. Det enda som krånglat är amningen, mjölkstockning och ömmande bröstvårtor.

Jag har haft en annan barnmorska? eller va de nu är, i sommar, och igår kom hon vi ska ha tillbaka från semestern. Så vi pratade om amning och att det inte funkade. De på vår bvc är väldigt noga med att man inte ska må dåligt om amning inte funkar eller tro man är en dålig mamma för det och pratade mkt om att det va vårt val och vi gjort vad vi kan. Jag har aldrig riktigt mått dåligt över det utan jag är glad ersättning finns som ett andra alternativ och det har funkat mkt bättre för oss.
Jag tror inte amning gör så stor skillnad, alla i min närhet fick ersättning och de mår hur bra som helst. Jag tycker heller inte man behöver en anledning till att inte amma. Om man inte vill så ska man inte. Jag tycker allt med att ge ersättning är mkt positivare än amma förutom att mjölken från brösten säkert är snäppet bättre så jag kommer nog ge ersättning till nästa barn med förutom den första tiden. När ersättning finns och som funkar lika bra ser jag ingen anledning att vänta ett halvår med att träna ordentligt, tänka extra på vad jag stoppar i mig, ligga en timme vid varje amning så jag knappt hinner med nåt under dan, inte kan ta ppiller (vågar inte använda minipiller), ingen alkohol osv.





Kommentarer
Catrin

Självklart är det upp till var och en om man väljer att amma sitt barn eller inte och det är inte alla det fungerar för. För oss fungerar det jättebra och har aldrig direkt krånglat. I början gjorde det lite ont när bröstvårtorna var ömma och det tog längre tid då än nu. Nu tycker jag att det verkar mycket smidigare att amma än att mata med flaska! Alva äter i högst 10 min ca varannan var tredje timma. Ingen tid att förbereda eller diska efteråt! Sen är man ju lite mer låst, men det går ju att ge ersättning och pumpa ur om man måste vara borta mer än 2 timmar.. Sen får barnet i sig alla näringsämnen de behöver och bygger upp ett bra immunförsvar. Och barn som får bröstmjölk kan inte bli förstoppade. Så jag ser mest fördelar med att amma! Men som sagt alla får själva bestämma hur de ska göra och det är kanon att det finns ersättning som är så bra som den är. Tack för en bra blogg Malin och tack för att du delar med dig! Kram

Svar: Vad skönt det funkar så bra, det hade ju varit det bästa om amningen gick fort o smärtfritt :) Mkt billigare med! Om det går lätt att pumpa ut mjölk så gör de ju inget att de ska äta så tätt.
Jag är iaf glad han inte blir förstoppad eller får ont av ersättningen, det hade varit mkt jobbigare då. Kul du gillar min blogg! <3 Kram
Malin

2013-08-28 @ 10:50:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0