Tiden efter förlossningen

När man är gravid fokuserar man bara på förlossningsdagen. Den dag man ska få träffa den lilla som varit i magen.
Tycker det är för lite info om tiden efter, vad som händer i kroppen och biverkningar man kan få från förlossningen. Jag har föreställt mig att man kommer va väldigt trött, öm där nere med lite sveda typ. Det har varit mycket jobbigare än så, men man går igenom det.
Det som är och har varit jobbigt efter förlossningen är:

• Extrem sveda när jag kissar, hjälper att kissa i duschen

• Brösten är hela tiden ömma och spända

• Ilar i bröstvårtorna i början på varje amning

• Nu är jag väldigt öm där nere. Känns som underlivet väger flera kilo och att nån drar i hela paketet. Obehagligt och undviker att stå upp för länge.

• De första dagarna hade jag starka eftervärkar, kändes som de första riktiga värkarna innan förlossningen.


Så nu vet ni vad ni kan förvänta er efter en förlossning :) Men det svider inte för alla, läst om de som mår som vanligt efter. Men det är bra om man kan förbereda sig på att detta kan hända.

Tog lite bilder med systemkameran idag. Ska ta riktiga bilder nån dag med en vit bakgrund :)



Kommentarer
Sara

Det kan verkligen skilja mellan olika graviditeter!
Jag känner stooor skillnad från första och denna!
Då kände jag mig som du beskriver, tung och svullen och svårt att sitta men nu efter denna känns det mkt bättre!

Nu ska jag ju inte påstå att jag dansade salsa direkt efter förlossningen för det är klart det känns att man klämt ut ett huvud... ;-)

Svar: Jag kan ju hoppas på det blir lättare efter nästa förlossning :) men jar läst att omföderskor brukar då värre eftervärkar. Har du känt nån skillnad från första förlossningen?
Malin

2013-07-04 @ 20:35:13
URL: http://enmagetill.blogg.se/
Sara

Jag hade hemska eftervärkar med Jesper så jag var beredd på att dessa skulle vara värre, vilket de oxå var!
Sköterskorna var förvånade att jag var tvungen att andas genom varje värk och jag var nära att kräkas av dom!
Men jag fick ju smärtlindring såklart.

Svar: Tur man får smärtlindring iaf. Man skulle haft lustgas hemma :)
Malin

2013-07-04 @ 21:21:22
URL: http://enmagetill.blogg.se/
Josse

Jag tror också det är extremt individuellt, vissa har det enklare och andra jävligare, är nog jättesvårt att förbereda någon på hur det kommer att bli! Min förlossning gick sjukt fort (4h) och då var jag ändå inte besvärad av smärtan förutom precis innan krystskedet, för jag hann knappt få några pauser och andas ordentligt (hade tvillingvärkar).

Och trots att vi använt sugklocka var det inga problem dagen efter att gå hem, sved lite när man gick, lite svullet och ömmade men i övrigt var det att ryggen skulle klara de långa sträckor jag gick som var det huvudsakliga problemet och inga nertill. Såhär 5 dagar efter känner jag ingenting mer än att jag inte har knipet riktigt där det borde och ryggen behöver träning. Men jag inser också att jag haft extrem tur så det är verkligen svårt att generalisera :) /J

Svar: Gud vad skönt du mått så bra efter förlossningen och att den gick så fort. Fast jag tyckte min kändes snabb men 4 timmar är ingenting :)Jag hoppas det blir lättare efter nästa förlossning :)
Malin

2013-07-05 @ 20:01:59
URL: http://Joeeeee.spotlife.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0