Min första joggingtur

Som jag skrev tidigare så tänkte jag testa jogga ikväll. Så jag begav mig ut och va väldigt taggad. Känner att kondisen inte är på topp men det går ändå bra. När jag kommer in på grusvägen antar jag att benen börjar bli trötta för plötsligt kom en sten och jag snubblar och flyger rakt fram. Så där tog vändan slut, efter 7 min, och fick halta hemåt. Inte nog med det blev det hål i mina nya favoritbyxor :/

Kanske ska vänta med joggningen tills jag kan lyfta på fötterna ordentigt?



Kommentarer
Josse

Vad tråkigt att du skadade dig! Läste de andras kommentarer om löpning också och såg att du inte hade tid förrän i september, det är ju också skittrist om man vill komma igång. Enda anledningen till att vänta tills bm okejat det är för att se så din bäckenbotten är okej. Jag tror ändå inte de flesta springer nämnvärt mycket efter okejet ändå men jag kan ha fel! Testade crosstrainern i förra veckan och det gav rejäl träningsvärk i bäckenbotten så har du tillgång till gym skulle du ju nästan kunna testa den först. Den ger en en känsla av löpning men är mjukare mot både knän och underliv eftersom det inte stöts mot hårt underlag :) /J

Svar: ja det är ju nästan två månader tills dess. vet du hur man kollar sitt bäckenbotten? För barnmorskor är ju inte så insatta i träning. min rekommenderade mig att göra sneda situps efter förlossningen för att få ihop musklerna vilket är helt fel att göra. så jag litar inte riktigt på deras rekommendationer. men hoppas hon kan se om man är läkt ordentligt osv.
jag har inget gymkort just nu, tänkte vänta tills vintern, jag känner endast i ena ljumskern när jag rör mig. antar det beror på fogarna?
kram!
Malin

2013-08-05 @ 12:16:57
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Josse

Vilken skit! Barnmorskor har sedan min graviditet och snack med farsan (han är läkare) legat rätt lågt hos mig när det gäller huruvida pålästa de är alltså. När jag snackat med min mor har hon sagt att de typ kollar bäckenet genom att be en knipa runt deras finger och att de kikar in lite grann. Har min tid om någon vecka så jag kan berätta mer då.

Men de är ju bara sköterskor i grund och botten (varken gynekologer eller läkare) så den kontrollen är överskattad! Jag har hört att man i vissa fall ska vänta med löpning tills det att man känner sig mycket starkare, men hur länge, det varierar beroende på vem du frågar. Det är det som är så störigt!

Men vad vill du uppnå med din träning då? Förstår om du vill komma igång och löpa för att det är kul men man har ju kvar relaxin i kroppen ett tag vilket så klart ökar skaderisken som de andra påpekade tidigare. Så på den fronten är det ju bäst att ta det lugnt en stund till. Men med maten och annan rörelse kan du ju komma rätt långt också nu när du inte ammar :)

Själv kör jag promenader och styrkeövningar för bål samt knipövningar. Har i vissa situationer blivit tvungen att springa och har inte haft några problem med det. Däremot tror jag man verkligen behöver träna upp styrkan mellan benen innan man utsätter kroppen för långvarig löpning. Testade att hålla en 10-månaders bebis på 10 kg häromdagen och även om man inte tror att tyngd från någon annan ska påverka så fick jag träningsvärk mellan benen.

Efter det tror jag ännu starkare på att det inte bara är små knipövningar några gånger per dag man ska göra utan grymt många uthållighetsknip också! På vattengympan jag gick sa de 30 knip 3 gånger om dagen i 3 månader. Det säger en hel del tycker jag! Att träna resten av kroppen är enkelt och går relativt snabbt egentligen men just den delen är nog den svåraste och absolut viktigaste om det ska fungera med allt annat. Så själv fokuserar jag på det tills vidare! Resten kommer automatiskt sen! :)

Hoppas du kan få din kontroll tidigarelagd iaf, att vänta så länge låter iaf inte som någon hit! Kram /J

Svar: Ja säg gärna hur ditt återbesök gick. Men jag har för mig man brukar ha det efter 3 månader? Jag väntar lite till med löpning, inte kul om man får skador på kroppen! Jag hade inte så mkt problem med foglossning men hade ont ibland vid ansträning så det kanske inte blivit helt bra än.

Jag vill dels gå ner mina gravidkilon och bli fit :) få endel muskler o bli slimmad. Men först vill jag ner kilorna o allt fett man lagt på sig.

Ja man får nog stå o knipa hela dagarna :P jag kommer bara ihåg o göra det nån gån per dag. Får bättra på det!
Kram
Malin

2013-08-05 @ 23:10:57
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Anna

Man ska ju helst vänta 6mån innan man
börjar springa sägs det.
Men d beror nog på hur tränad man
var innan oxå.
Jag har pw sen min bebis var 1vecka
men har nu börjat träna både hemma och
på gym.Köpt 3kilos hantlar,boll å matta
på Rusta som gick på 329kr typ.

Sen så är styrketräning å mat a och o
och cardio kmr liksom sist.
När man t.ex pw i 6v så blir kroppen
van vid detta och stannar till.
Man kan ju inte utmanan den så mkt
mer med pw.Kör man styrka så kör man
ju tyngre å tyngre.
Man måste chocka kroppen å
variera träningen.
Intervaller kan jag rekommendera sen
när du kommit igång mer.
Och cardio på tom mage spelar
ingen roll utan d e själva intensiteten
på träningen har jag fått lära mej.
Kolla Träningslära där man pratar mkt
om forskning å träning.
Köp Olga Rönnbergs bok den e jättebra!
Man ska inte gå ut för hårt för risken
e då stor att man skadar sig å då kan
man helt plötsligt inte träna på ett år i
värsta fall.
Kolla in hennes blogg å fb sida.
Mammafitness tror jag fb sidan heter
å hon bloggar på mama.
Hon kan om träning om nån, för
nyblivna mammor.
Hon har 5 barn.
Lärt mig otroligt mkt av henne.
Min bebis är snart 3mån å har själv
inte varit på koll än men styrketränar
och pw.
Ska dit i slutet av aug.
Man känner ju hur mkt ens kropp
klarar av men sen kan man oxå gå
å kolla sitt bäcken hos en kiropraktor.
Barnmorskor har ingen kolla alls på
träning efter graviditet så jag tipsar
dig verkligen att kolla in Olga.
Du ser jättefin ut ska du veta!
Visst var d gott m sötpotatis?

Kram Anna :)

Svar: Då måste jag in o kika på Rusta! Det va ju billigt! Behöver verkligen en träningsmatta.Jag har ändrat min runda nu så nu går jag i elljusspåret där det är mycket branta backar. Men sen vet jag inte hur jag ska utmana mina pw när man inte bör jogga. Men som du säger så vänjer ju sig kroppen och man bör ju chocka den ibland :)
Jag följer Olga på facebook och har läst hennes blogg ibland, tycker hon skriver mycket vettiga saker!

tack så mkt! :)
Ja "potatisen" va god! Gott med lite andra smaker ibland! :)
Kram
Malin

2013-08-06 @ 11:50:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0