Under 1000 kcal per dag

Jag måste börja äta mer! Är så dålig på att äta mellanmål. Man stiger upp vid 8-9 men man har så mycket att fixa med Vincent och annat så frukost blir det inte föränns vid 11-12 ibland. Så då blir det bara 3 mål per dag. Sen tränar jag 1.5 timme per dag och då behöver man äta mer egentligen. Skriver in allt på Shape up och där är målet 1249 kcal per dag. Men efter träning har jag förbrukat 700-900 kcal per dag vilket är mycket underskott om det stämmer. Går ju aldrig veta exakt hur mkt ens kropp förbränner per dag. Men jag rör mig väldigt mycket förutom träningen (städnarkoman). Vill inte gå in på svältläge eller förlora muskler så måste helt enkelt äta mer! Äter näringsrikt men alldeles för lite. Nån som har tips på några goda och näringsrika mellanmål?:) Kanske får köpa hem och göra goda sallader med mycket bönor och linser.

Läst lite på forum och hittade detta inlägget så kopierar det hit. Det är precis detta jag är rädd för. Däremot mår jag bra och är pigg. Men två mellanmål till tror jag är bra!

"Det som händer när du äter under 1200 kcal per dag, är att du lurar din kropp, vilket påverkar din ämnesomsättning. I det långa loppet kommer du ha det svårare att förlora vikt, då din kropp vant sig vid att ta vara på all energi den får i sig. Enligt studier hos livestrong.com kan din ämnesomsättning försämras med 40 % om du har för lågt kaloriintag. Detta är varför många kroppsbyggare väljer att ha en dag i veckan där de äter betydligt mer än vad dieten säger, just för att det är bra for ämnesomsättningen. Ett kaloriintag under 1200 bryter också ner dina muskler, pga att din kropp måste få energi på ett eller annat sätt."


Här är vad jag ätit de två sista dagarna.
Nuggetsen o riset är inte så näringsrikt men soja nuggetsen va väldigt goda! :P



Kommentarer
Josse

Det enda jag tänker är att antingen skulle du kunna äta fler mål om dageb om du kör samma stuk gällande maten för att få i dig mer eller så slänger du helt enkelt bara in mer kolhydrater. Vet att det gärna utesluts helt när man vill gå ner snabbt men tror helt klart på att det är bättre att behålla en del nyttiga kolhydrater ist om det nu är så att du vill behålla muskelmassa, ex fullkorn och andra alt.

Är inte insatt i det där med kalorier, försökte förstå mig på det där ett tag men tyckte att det blev för mycket räknande för egen del, tar bort det roliga när man vill träna och äta rätt. Kändes som belastning. Själv tittar jag på vad muskelbyggarna äter men det är för att jag tror att deras rutiner är mer hälsosamma och ger bättre resultat (såna resultat jag själv vill ha) snabbare. Men så har jag ju inte kommit till det stadiet än där jag gått in på hur jag vill forma kroppen än utan bara arbetar med att komma tillbaka i shape när det gäller bål och bäckenbotten så gott det går.

Hoppas du kommer fram till hur du bör äta iaf, det där är ju också en hel djungel i sig! :)

Svar: ja jag borde kanske äta mer kolhydrater, på kvällen äter jag vanlig husmanskost men på dagen är det inte mkt kolhydrater. Ja jag har heller aldrig gillat att räkna kalorier, har alltid tyckt det är jobbigt och tidskrävande. Men med shape up går det rätt fort att skriva in :)
Jag vill ju få endel muskler men samtidigt vill jag inte bli större. Svårt att forma kroppen så man blir mindre men med mycket muskler tycker jag, för då måste mycket fettmassa bort så musklerna syns och inte bara gömmer sig under allt fett :P
kram
Malin

2013-08-13 @ 23:09:16
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Anna

Då lägger jag mig i här om d e ok :)
Du äter alldeles för lite om du vill bygga
muskler.
Det är ju kosten som är Nummer 1 när
du ska träna och bygga muskler.
Och det är många som gör misstaget
att äta för lite.
Om jag får ge dig tips(för d har funkat klockrent
på mig som oxå är nybliven 2 barns mamma)
så see mitt matintag ut såhär:

Frukost: Kaffe med havremjölk, 50g kesella
med bär,rågbröd med kalkon smör och en
skiva ost och gurka.
Ät fiberhavregröt om du gillar d?
Sen 3h efter d är det dags för Lunch:
2 laxfileer i ugn med fullkorns bulgur,
avocado,sesamfrön lr kyckling.
Se alltid till att ha grönsaker nån frukt
vid varje mål.
Sen 3h senare är det dags för mellis:
Smoothie gjord på Lättyoghurt,hallon,
banan och linfrön.
Ibland gör jag banan pannkakor med
kesella å bär lr tar en macka på surdeg/
rågbröd till smoothien.
Du kan ju göra goda omeletter om du googlar.
Middagen blir d egna köttbullar lr biffar
på nötkött låg fetthalt med lite bulgur mkt
sallad.Jag kör på mkt fullkorn och äter
aldrig vit pasta å ris/hämtmat o.sv.
Det finns så mkt recept på nätet och bra
kokböcker.
OM du vill se resultat så måste du prioritera
din kost.
Jag ser till att äta var 3e timme och planering
är A och O.
Det går liksom inte att skylla på att man
inte hinner för d gör man om man planerar.
Så mitt tips är att du äter mer.
Du kmr se fina resultat!
D har jag gjort på kort tid och det blir
så mkt roligare då.

Kram på dig :)

Svar: Klart du får lägga dig i:) Du verkar äta väldigt bra och hälsosamt! Jag kan testa fiberhavregröt, brukar inte göra gröt men det kan man ha med många olika tillbehör :) Jag har slutat äta bröd för innan blev det bara mackor på dagen. Men tror du det räcker om jag äter smoothie och en frukt som frukost, proteinpannkakor och fiberhavregröt som lunch, sallad med pasta/bulgur och linser som mellis och sen en riktig middag, då blir det oftast pasta/ris med quorn och sallad eller nån gryta osv?
Det största anledningen att jag inte äter mkt är att jag inte känner mig hungrig så ofta och då blir det lätt att man glömmer att äta och gör massa annat. men det är nog för jag vant mig vi så lite mat.
kram!
Malin

2013-08-14 @ 12:33:06
Liinaa

1000 kcal är på tok för lite! Det är sunt att ha en viktnedgång på 0,5 kg i veckan. Alltså ett underskott på 500kcal. Googla matkalkyl.se och skriv in dina mått där. Då kommer du se att di bör ligga på ca 1600-1800 kcal/dag.
Jag säljer tjänster som kostschema och hjälper dig gärna.

Svar: Va inne på matkalkyl.se och där står det jag bör äta 2400kcal per dag om jag tränar varje dag för att behålla min vikt. Så ja 1000 är väldigt lite håller jag med om. Ska satsa på att göra mer riktiga mål på dagen så jag får i mig mer.
Jag tar gärna emot tips på kost, men ingen tjänst jag är villig att betala för i dagsläget.
Kram
Malin

2013-08-14 @ 14:06:58
Anna

Vill man bygga muskler och få en mer slimmad look så ska du ju inte äta pasta, ris, potatis, vetemjöl mm och du ska absolut inte äta för lite och var inte rädd för kalorier så länge de kommer från rätt mat.
Det bästa är att äta mycket proteiner och långsamma kolisar
men inte alltför mkt.
Kolhydraterna tar du från tex baljväxter, frukt, grönsaker, quinoa, sötpotatis, nötter.
Bra fetter från fetfisk, avokado, kokosolja, olivolja, nötter
Proteiner från fisk, kött, fågel, kvarg, keso.
Du ska satsa på att ha en så jämn insulinnivå i kroppen för då bränner du som mest fett, har jag fått lära mig.
Tänk på att frukosten är ett viktigt mål för
att du ska orka med och starta upp kroppen
med bränsle.
På gröt blir man mätt så d tkr jag du skall
prova till frukost och toppa med bär och
havremjölk lr minimjölk.
Jag själv skulle aldrig bli mätt på bara
en smoothie och en frukt när jag tränar.
Men en smoothie gjord på lättyoghurt,
banan å hallon t.ex är gott.
Till lunch skulle jag tycka att du äter
t.ex Quorn med lite bulgur å en avocado lr
ägg.
Till mellis är pannkakorna bra.
Man kan ju om man är hungrig även
äta en gång till innan lunchen oxå,
nåt litet mellanmål då.T.ex en frukt.
Middagen brukar jag hoppa kolisarna
lr bara ta liiite bulgur/quinoa.
Så, så länge du äter bra fetter och bra
kolhydrater så kmr du märka skillnad.
Men du måste äta för att bygga muskler
och det tar tid men sköter man kosten så
kmr d gå bra.
Jag har läst mkt på senaste om kost och
träning och tkr d är jätteintressant och
tror på att man ska äta rätt kolhydrater
och rätta fetter samt mkt protein å grönsaker.
Jag är ingen expert men detta har funkat på
mig.
Hoppas du blev lite klokare :)
Kram :)



Svar: Tack för tipsen! Är fullkornspasta okey eller ska man skippa det också? Såg att det innehåller massa kalorier. Även fiberhavregryn är de mkt kolhydrater men på morgonen är det kanske bra o få i sig det och sen att man äter mer protein och fetter på dagen? Att äta rätt är verkligen en djungel men försöker läsa på så man äter någorlunda rätt då kosten är väldigt viktig för att få rätt resultat. Men först och främst vill jag gå ner mina gravidkilon och bli smalare runt magen, så det är inte jätteviktigt att jag får massa muskler nu på en gång, men styrketräning är en bra fettförbränning så det får bli det med :)
Kram
Malin

2013-08-14 @ 21:06:09
Anonym

Kollade bara lite snabbt men såg att din lunch ser snarare ut som en rejäl frukost: alldeles för snål som lunch alltså. Lägg på där o två mellanmål på för- och eftermiddagen.

Svar: jag flyttar nog pannkakorna till mellanmålet istället och äter nåt mer rejält på lunch istället :)
Malin

2013-08-14 @ 21:40:24
Anna

Jag äter fullkorns pasta ibland om
min man vill äta spaghetti.
En mindre mängd skadar inte.
Visst innehåller gröt mkt kolhydrater
men bra sådana tkr jag som gör en
väldigt mätt.
Fiberhavregryn e bra tkr jag.
Så länge du rör på dig så kan
du äta bra kolhydrater som fullkorn.
Men styrketräning är den bästa träningen.
Sen blir d kanske lättare när lr om
du tränar på gym.
Ja d e en djungel men man lär sig ganska
snabbt vad som är bra för en själv.
Men kolhydrater måste man ha för
att orka träna.
Men i rätt mängd.
Kram :)

2013-08-15 @ 13:24:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0