Dilldoftande fiskgratäng med blomkål och spenat

Denna gratängen gjorde jag i söndags. Den blev verkligen jättegod! Jag brukar inte va så förtjust i fisk men i denna va det jättegott. Jag hade både torsk och lax i. Väldigt krämig och mumsig :)
Väldigt nyttig med då den innehåller både fisk, spenat och blomkål. Älskar även dill!
Sen va det väldigt gott att ha skivade tomater på.
Jag ska snart köpa en bok och samla alla mina favroitrecept i och lägga in bilder på det :)
 

 

Ingredienser

Ingredienser

  • 400 g fisk i tärningar, t ex lax eller sej
  • 400 g bladspenat
  • 1 msk smör eller margarin
  • 3 msk vetemjöl
  • 3 dl mjölk (3%)
  • 2 dl grönsaksbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
  • 2 msk hackad dill
  • 3 tomater
  • 1/2 blomkålshuvud
  • 1/2 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 100 g ost i skivor eller riven
  • 4 port ris

Till servering

  • 1/2 citron i klyftor
  • ev bröd

Så här gör du

  1. Tina fisken och spenaten om de är frysta.
  2. Sätt ugnen på 200°C.
  3. Torka av fisktärningarna och lägg i en smord, ugnssäker form.
  4. Smält matfettet i en kastrull. Ta från värmen och rör ut mjölet. Späd med mjölken lite i taget, tillsätt buljongen och vispa ut ev klumpar. Koka upp under omrörning och låt såsen sjuda ca 5 minuter. Rör då och då. Tillsätt dillen. Smaka av med salt och peppar.
  5. Pressa vätskan ur spenaten. Skär tomaterna i skivor. Ansa och skär blomkålen i mindre buketter och lägg i formen tillsammans med spenaten. Krydda med salt och peppar. Häll på dillsåsen. Toppa med tomat- och ostskivorna. Sätt mitt i ugnen 20–25 minuter, tills gratängen fått fin färg.
  6. Koka under tiden riset enligt anvisning på förpackningen.
  7. Servera fiskgratängen med kokt ris, citronklyftor och gärna en bit bröd.
 
 
 
 


Kommentarer
Mli - Husägare & blivande mamma ♥

Ah tack så mycket :) Erat hem såg också jättefint ut, är det hus eller lägenhet? Grattis till bäbis i magen :D

Svar: tack så mkt! :) det är hus.kram Malin
Malin

2013-03-07 @ 10:56:50
URL: http://idamli.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0