Träning

Försöker hitta info om träning efter en förlossning. Men har svårt o hitta info om vilka övningar man ska göra.
Tydligen ska man inte göra plankan heller utan man bör först träna upp de inte magmusklerna innan man gör plankan då de yttre magmusklerna aktiveras vid plankan när magen är svag.
Men ska man då göra plankan med knäna i golvet eller vad ska man då göra?

Här är två inlägg om varför man inte bör göra plankan eller situps efter en förlossning. Ska nog köpa hem Olgas bok - träning för nyblivna mammor. Nån som läst den? Ger den nåt?
Vad ska man göra för övningar så man tränat nerv muskelträning och inte ren muskelträning som plankan o situps gör? :S
Jag är rädd o träna fel sen för jag vill inte förvärra delningen på musklerna som kan hända vid fel träning.
Men det känns logiskt att vanlig planka blir för tungt och att man borde börja med lättare övningar först. Men frågan är vilka övningar som är okey.

Finns en app som heter mammamage men den kostar 22 kr. Men kanske är värt o ladda ner den



http://mammamage.se/sa-plankan-tranar-inte-djupa-muskler/

http://trendotraning.se/2013/01/30/mammamage/



Kommentarer
Josse

Har köpt Olgas bok och tycker den har ett jättefint och vettigt upplägg. Många av övningarna har med balans och rygg att göra, min sjukgymnast förklarade för mig att de inre magmusklerna är motsvarigheten till ryggmusklerna som sitter utanför ryggrad fast på insidan då. Jag har hela tiden trott att de inre sitter längre in i magen men det gör dom inte så därför är det mycket fokus på rygg. Det är även dom man får övningar med om man har foglossning också, då behövs de också stärkas upp för att man ska få en någorlunda stabil kropp. Så det där med att köra punktträning och ge sig på de yttre magmusklerna kommer nog komma mycket senare, risken om man gör det för tidigt är att man kan få bråck nämligen. /J

2013-05-19 @ 08:45:21
URL: http://Joeeeee.spotlife.se
Belovely

Josse: tack för din kommentar!
Står det vad man ska göra för övningar så man får bort magmuskeldelningen? Behöver man några redskap för de övningarna isf? Men de är nog viktigt man tränar försiktigt o lugnt o sakta bygger upp kroppen igen innan man börjar träna som innan.
Kram

2013-05-19 @ 10:54:00
URL: http://belovely.blogg.se
Josse

Nej man kan inte träna det utan det går tillbaka successivt av sig själv när man vilar vad jag förstått av boken. Tyvärr! Så tiden det tar att komma tillbaka kan nog variera, däremot så finns det tips om hur man kan kolla hur stor den är så man får en känsla för det iaf. Vet inte hur jag ska förklara det bättre utan att ge dig fel info! Men ett tips kan ju vara att låna boken på bibblan om du inte vill köpa den. Jag är helt hundra på att den kommer bli min bibel sen iaf! ;) Haha.. Fokus i början är att fixa knipet och sedan andra för att stärka upp bål, övningarna har 2 svårighetsnivåer beroende på hur stark man är och sedan har hon arbetat in det i faser som man kan gå vidare igenom successivt när man känner att man börjar få kontakt med musklerna igen. /J

2013-05-19 @ 16:36:21
URL: http://Joeeeee.spotlife.se
Josse

Vissa kräver hantlar/matta/boll men det finns alltid alternativa övningar som inte kräver nåt. Utbudet är jäkligt bra om än väldigt basic och kanske lite tråkiga övningar i början. /J

2013-05-19 @ 16:38:34
URL: http://Joeeeee.spotlife.se
Belovely

Josse: jaha okey. För har läst att det inte går tillbaka av sig själv njobbigt när de står olika överallt :P och att det tar längre tid destu längre man väntar med träningen.
Har läst mkt bra om knipövningar men tycker det är så svårt o göra dom så blir inte av.

2013-05-19 @ 20:39:37
URL: http://belovely.blogg.se
Josse

Jo jag förstår det! Satte mig och läste igenom det som står och hon beskriver det ungefär som jag gjort, kan variera olika för olika och kontakten med magmusklerna kan delvis bli bra efter förlossning också. Men mycket handlar om knipövningar i början och att ta sig upp rätt genom att rulla på sidan, förmodligen så som du gör just nu för att du har stora magen, tror Johanna också beskrev det vid nåt inlägg. Övningar kan du köra men det är tyvärr inte hurtbulleövningarna för direkt mage man tänker på när man vill ha tillbaka gamla ursprungsmagen utan såna (mes)övningar hade jag nog kallat dom, tror du vet vad jag menar! Det talas mycket om olika sorters knip och de är nog desto viktigare efter än nu. Författarinnan är 5-barns mamma varav ett tvillingpar, hon har en blogg också, sök på den så får du se vad du får för uppfattning. Men jag tror starkt på vad hon vet vad hon snackar om efter egen erfarenhet och såpass mycket utbildning kring mammor och träning i bagaget. Sen en annan anledning till varför man inte ska tokköra i början är ju att man fortfarande har hormoner i kroppen som gör en mjuk i lederna vilket kan skapa en del instabilitet och ge lättare att få träningsskador. Men låna hennes bok på bibblan iaf, det är verkligen ett tips så får du avgöra själv hur du känner att du vill göra! /J

Svar: Ja jag får sitta o göra knipen när jag ammar sen :P Tror med hon är väldigt påläst o vet vad hon pratar om. Ska definitivt köpa eller låna boken sen.
Haha ja nu får man rulla över på sidan när man ska upp så får fortsätta me det sen o undvika aktivera magmusklerna för mkt på ett tag. Ska bli skönt när man kan börja träna som vanligt sen när allt återhämtat sig.
Malin

2013-05-19 @ 22:22:47
URL: http://Joeeeee.spotlife.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0