Ömmande knän

Idag är det torsdag och det är då jag kör rump- och benpass. Eftersom mina knän inte varit så ömma den senaste tiden så körde jag bland annat knäböj i smithen. Efter passet kände jag hur ömma knäna va när jag skulle cykla. Bättre nu men det ska ju inte göra ont i knäna efter passet. Förstår inte varför de är ömma. Ska jag strunta helt i underkroppen? Jag vill ju köra ben och rumpa men knäna gör så jag hålls tillbaka. 

Jag körde jag tabataträning innan passet. Perfekt uppvärmning där man även får ins tyrketräning i samma. Körde knäböjshopp, mountain climbers, walking lunges, burpees, knäböj med hantlar med militärpress. Va supersvettig efter!


Dagens mat:

Frukost: gröt med banan och kanel med en kaffe

Lunch: samma som igår

Mellanmål: kvarg

Middag: En färdig lasagne i ugn

Efter träning: caseinpudding med hallon

Övrigt: 4 godisbitar

Inte en toppenbra kostdag. Nu är det slutet av månaden och man tar det som finns i kylskåpet. Sen hann jag inte laga nån mat innan träningen så lasagnen passade bra. Kunde heller inte stå emot godisarna. Men det gör inget för jag har cyklat ca 1 mil idag och tränat drygt en timme på gymet :)
Imån blir det vilodag så försöka va strikt imån. 







Kommentarer
Msz

Jag har samma problem med mina knän när jag tränar ben/rumpa. Tycker det är lite jobbigt för man får ju som hålla tillbaka då man inte vill skada knäna. Vet inte riktigt hur man ska göra för att slippa de! :/

Svar: Ja de är drygt. Man får nog vila knäna ett tag och sen köra med väldigt lätta vikter. Men man vill helst inte ha nåt uppehåll med nån muskel. Fast man får kanske köra mindre påfrestande övningar ett tag.
Malin

2013-10-17 @ 21:32:31
URL: http://Msz.bloggplatsen.se
Josse

Det kan inte ha med skorna att göra? Själva utförandet av övningarna? Att vi fortfarande har kvar relaxin i kroppen som gör att det inte är tillräckligt stabilt? Behöver träna upp musklerna runtom knäna på andra sätt så att de klarar påfrestningen bättre? Finns nog hundratals olika frågeställningar. Vet själv hur mycket det finns som kan påverka ett par knän, speciellt efter att ha dragit bägge ur led. Håller det i sig kan det ju vara värt att kolla upp med sjukgymnast, ett sådant besök kostar ju inte så mycket och är snabbt avklarat och så får du veta vad du kan göra åt det! :) hoppas det löser sig! Du är grym!

Svar: Ja det kan ju bero på mkt. Försöker tänka mkt på tekniken men det är ju lätt hänt att man kan göra fel i nån övning.
Kan ju också ha relaxin kvar fast känns som jag även borde haft ont i höfterna då.
Ja en sjukgymnast borde man gå till om det inte blir bättre. Bara svårt att ta tag i såna besök :P
Malin

2013-10-17 @ 21:44:11
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Mrs V

Jag har också fått ont i mina knän, började känna av det i söndags.
Och mitt förnuft säger åt mig att vila benen eller iaf ta lättare vikter men viljan att träna vill inte göra det :/
Men jag är rädd skada mig mer för min sambo sa om man belastar för hårt fast man har ont i knäna kan man skada knäna för livet.

Oooh, blir frustrerad, testade lättare vikter i gr men själva knäböjningen bara i sig gjorde ont så fick hoppa allt som innebar knäböj... oh ja..blev inte ett super pass då. hahah.. va inte mycket kvar att göra lixom :P

2013-10-18 @ 09:02:06
URL: http://boobluscious.blogg.se
Mrs V

Glömde skriva att jag tränade ben.. och utan att kunna göra knäböj så förlorar man rätt många övningar på benen :P

Svar: Ja man borde ju ta det lugnt så man inte skadar knäna allvarligt.
Men jag ska nog avakta med knäböj. Iaf med vikter.
Men tycker cablekick, vadpress, legcurl o insida, utsida ben i maskin går bra.
Även den när man ligger på rygg o lyfter ena benen rakt ut o höjer o sänker med ena benet funkar.
Så testa de övningarna o se om det fortfarande gör ont.
Malin

2013-10-18 @ 09:03:26
Sara

Var i knät gör det ont? Precis ovanför? I sidorna av knäskålen? Eller inne-inuti knät?

Svar: gör nog ont inuti knät, tycker hela knät gör ont när jag böjer dom.
Malin

2013-10-18 @ 09:50:36
Sara

Har du nån skada sen innan..?? För det låter som om det är muskulärt.. Alltså att en sjukgymnast kan hjälpa till och töja och ge lite stretch övningar för att du inte ska få ont. Jag spelar volleyboll vilket är påfrestande för knäna och för 1,5 år sen landade jag illa efter ett hopp så knäleden böjdes bakåt. Musklerna la sig då i "kramp" för att hålla i leden så det inte skulle göras om. Har ständigt ont i knät men där är inget trasigt i det, det är vaden och baksida lår& höft som "legat i kramp" för länge så musklerna blivit rejält kortare än normalt, är överlag kort i musklerna och ibland får jag ont i andra knät med när jag kört tungt på ben och inte stretchat och töjt efter.. Är kort i lågmusklerna med och då sitter smärtan precis ovanför knäna. Smärtan i knät efter skadan sitter på baksidan av knät och inåt/utåt. Svårt att förklara.
Kan vara värt med 1-2 besök hos en duktig sjukgymnast . Brukar kosta 250-300kr och ingår i högkostnadskortet..

Svar: Ne jag har inga skador sen innan, har aldrig fått ont i knäna innan, men har heller aldrig tränat såhär mkt innan. Men det gör nog mest ont i nedre delen av knät. Ska ta det lugn med benövningar och om det inte blir bättre så får jag gå till en sjukgymnast. Kanske behövs stretchas som du säger. Hoppas dina knän blir bättre, det är drygt när de ömmar.
Malin

2013-10-18 @ 10:51:02
Carro

Jag hade jätte problem i början men det var för att knäna helt enkelt var otränade. Prova att göra rena knä övningar för att stärka upp dom :-)

Svar: ja eftersom jag inte tränat på länge så är de nog inte så starka. Men vad är rena knäövningar? För knäna aktiveras väl i de flesta benövningar
Malin

2013-10-18 @ 11:53:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0