Nagelterapeut

Igår fixade jag Emelies naglar igen :) Är bra man kan öva lite på andra då jag bara gjort på mig själv innan.
Jag funderade faktiskt på att bli nagelterapeut, eller vad det kallas nu igen :P Eller allt i allo, typ makeup, ögonfransförlängning, ögonbrynplockning, håruppsättningar osv. Hade varit kul o jobba med. Men jag vill ha ett jobb som ger pengar och som är säkert. Finns så lite såna jobb ute och utbildningen kostar mycket och oftast behöver man vara egen företagare vilket jag aldrig skulle vilja vara om det inte är lönsamt. Tex frisörjobb känns nästan som slavjobb, iaf de första åren innan man fått ihop en riktig kundkrets. Ger väldigt lite pengar för väldigt mycket jobb.
Sen kostar utbildningen drygt 100 000kr för 1 år. Och om man vill vara anställd måste man jobba som lärling i ett visst antal år innan man kan göra gesällprovet som knappt ger nåt i lön. Så jag är glad jag inte utbildade mig till frisör som jag också haft i tankarna. Samtidigt ska man ju jobba med det man brinner för, så om man brinner för at jobba som tex frisör ska man ju självklart göra det! Att må bra på jobbet är ju också väldigt viktigt! :)
 
Men jag prioriterar pengar mer så jag kan göra det jag vill på fritiden istället :) Vill kunna resa, shoppa, göra saker osv utan ekonomiska hinder. Så jag har inget emot att jobba ihjäl mig på industri som jag gjort i perioder, för det ger massvis med pengar, men skulle aldrig vilja jobba med det hela livet då det inte är nåt jag brinner för eller som är särskilt givande. För vet det finns folk som inte förstår det, varför man inte pluggar vidare så man kan jobba med det man älskar. För det första är jag väl rätt pengagalen och skulle aldrig vilja ta ett lån på flera hundra tusen som aldrig går betalas tillbaka, sen brinner jag inte för nåt yrke så det är värt det, sen nöjer jag mig att jobba på jobb som ej kräver utbildning som tex klädbutik, kontor, industri, servicejobb osv. 
Man får så ofta frågor om jag ska plugga vidare och det känns som de ser ner på en på nåt sätt för man inte brinner för nåt extra eller vet vad man vill syssla med.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Therese

Åhh jag håller verkligen med! känner exakt likadant! alla tjatar om att man ska plugga osv men varför plugga något bara för att? När man inte vill bli något särskilt? ;)
Känner med att folk ser ner på en för det :S Trotts att många med utbildning inte ens tjänar mkt mer...

Svar: Ne man ska ju inte plugga bara för att, det gör man ju egentligen bara om det är ett särskilt yrke som kräver utbildning som man verkligen vill jobba med.

Som en jag känner pluggar till lärare och kommer ha nästan 500 000 i lån. Och lärare ger inte mkt i lön så ekonomiskt är de sällan o plugga.
Malin

2013-09-15 @ 10:59:26
Emelie

Jag pluggade ju i 2 år och får typ 4.000 mer i lön i månaden som utbildad. Jag kände inte heller att jag ville bli något speciellt, det enda som är skönt med utbildning är att man har en säkerhet även om man någongång skulle byta jobb ovh sen få sparken eller vad som så har man alltid utbildingen som ett safe card att gå tillbaks till :)

Svar: Ja det är ju en trygghet sålänge man valt en utbildning där det finns jobb :) i ditt fall är det ju inte väldigt bra investering :) men i vissa utbildningar får man inte mer i lön än vanliga butiksjobb plus att det knappt finns de jobben på marknaden. Det är däremot inte så tryggt i sig o kostar mer än vad man får tillbax.
Malin

2013-09-15 @ 18:36:07
URL: http://www.misstrong.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0