Mina kosttillskott

Nu känner jag det är dags att skriva ett inlägg om vilka kosttillskott jag använder mig utav och varför. Som ni vet har jag använt mig utav kosttillskott sen jag började träna, direkt efter jag slutade att amma. 
Kosttillskott är inget man ska ersätta sin vanliga mat med, det är ett extra tillskott om man känner man inte får i sig det protein som behövs (ca 2 gram protein/kroppskilo/dag), eller om man vill ha ett snabbt och smidigt sätt att få i sig protein snabbt. För det rekommenderas att man får i sig protein ca 20-30 min efter träning. En kvarg funkar fint men om man har en bit hem eller ska iväg nånstans efter gymet är en proteinshake eller proteinbar väldigt smidigt. Jag åker alltid hem efter träning och jag äter alltid efter träning, så jag tar sällan proteinshake, bara om jag ska äta nåt som inte innehåller så mycket protein, som tex när jag köper hem sallad från konsum, för äter inte kött och lite bönor räcker inte. Då tar jag en shake till maten. Annars brukar jag ha proteinpulver i min kvarg, gröt och lite i pannkakorna för extra smak. Så jag tar lite då och då till maten för att va säker jag får i mig tillräckligt. Att jag är vegetarian gör det mycket svårare att få i sig mkt protein om jag inte vill äta massa kvarg och ägg hela dagarna.
Men största anledningen att jag äter proteinpulver är för att allt blir så mkt godare med det, kvarg smakar skit annars haha, sen ser jag det som ett plus med extra protein. Men så småningom ska jag försöka minska smaksatta proteinpulver och bara äta naturella utan sötningsmedel. I måttlig mängd är det ingen fara men om man tränar 6 dagar i veckan och intar proteinpulver varje dag flera ggr per dag kanske det inte är så bra.
Nedan kommer en lista vad jag använder mig utav :)
 
 
Proteinpulver
Gillar fitnessgurus one whey mest, men om ni är laktosintolleranta så finns one whey isolate som är laktosfritt och har inget fett eller kolhydrater. Perfekt efter träning eller att ha i kvarg osv. En portion one whey innehåller 121kcal och hela 23.4 gram protein.
 
 
Aminosyror:
Är nåt jag dricker under varje träningspass, skippar ibland när jag kör cardio då jag känner det behövs mer under styrketräningen. Aminosyror tar man under träning för extra energi, bättre återhämtning och muskeluppbyggnad. De hjälper dina muskler att inte brytas ner under träning så det kan göra att du orkar mer på gymet. Ni kan läsa mer om alla kosttillskott på fitnessgurus hemsida <---
 
 
Kasein:
Detta är ett långsamt protein och är superbra att inta senare på kvällen, eftersom de bryts ner mycket långsammare (upp till 8 timmar) så tillförs musklerna protein under natten eller om man har långt mellan måltiderna. Det är också väldigt mättande och ett bra sätt att få bort småätandet på kvällen. Istället för att dricka det som shake gör jag alltid kaseinpudding med bär, smakar väldigt gott! Då kan ni vispa för hand eller ta elvisp och blanda ut med mjölk eller lätt kokosmjölk till önskad konsistens, sen in en stund i frysen :)
 
 
Proteinbars:
Jag älskar proteinbars, det smakar precis som godis men med mycket mer protein. Det är inte nyttigt, det är endel socker i, men det duger efter ett träningspass. Har läst det är bra att tillföra kroppen kolhydrater direkt efter träning. Tex efter ett styrkepass så föräbränner kroppen flera timmar efter och en bar med kolhydrater i gör säkert ingen skada :P Jag har smakat de flesta bars men jag älskar fitnessgurus bäst, älskar orange chocolate!! Mina bars går åt väldigt fort, tar oftast det om jag ska iväg eller inte orkar fixa mellanmål, är ett smidigt och snabbt/gott sätt att få i sig ett mellanmål eller lite extra energi innan träning eller efter träning. Snart kommer ett omdöme på smakerna :P
 
 
 


Kommentarer
Hanna

Jag har alltid käkat sötade proteinpulver av olika märken men köpte nu Holistics pulver helt utan sötning. Extremt gott (tycker jag, hehe, inte alls så sliskigt men med en mild smak av tex päron eller vad man nu väljer. Vill man ha lite sötare kan man bara tillsätta tex liiite stevia eller dylikt. Holistic är dessutom betydligt "renare" men enbart naturliga produkter så jag som gravid kan käka det!
Nu låter det som jag får betalt från Holistics men så är det INTE tyvärr =D
http://holistic.se/produkter/index.php?kat=prot&p=vassle

Svar: Tack så mkt för tipset! Också bra att de finns för de som är gravida! :)
Malin

2014-08-26 @ 13:15:27
Linn

Vilken smak använder du på kasein? Äter inte heller kött och jag tkr kvargen är ruggigt otäck så nu kör jag proteinpulver direkt efter att jag tränat men är överlag dålig på att få i mig tillräckligt

Svar: ja det är ju ett smidigt sätt att få i sig protein och jag tycker även det är väldigt gott :) Jag har änsålänge bara testat cookie dough som funkar helt okey :) Men tror att double chocolate också är supergod vad jag läst :)
Malin

2014-08-26 @ 14:38:20
URL: http://qaskiz.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0