Transformation

Jag minns när jag vägde mig första gången efter förlossningen. Det va en vecka efter när vi va hos mina föräldrar. Men jag va ändå glatt överraskad för hade gått ner 10kilo från vikten jag hade innan förlossningen. Gick upp runt 23kg under min graviditet. Så jag hade nästan 15kg kvar att gå ner. Jag började äta nyttigt direkt efter förlossningen. Tappade aptiten de första veckorna så jag smååt inget eller åt nåt onyttigt. Så där tappade jag mkt sötsug. När jag åt så nyttigt och rörde på mig varje dag (powerwalk och lätt styrketräning av överkroppen), så kom resultat varje vecka. Det gjorde allt mycket roligare.  Att se skillnad på måttbandet och vågen varje vecka. Sen började jag mäta och väga mig varannan vecka, sen en gång i månaden och till sist varannan månad. När jag gått ner allt och va tajtare än innan förlossningen slutade jag mäta och väga mig. Började på gym två månader efter förlossningen. Jag va fortfarande ganska ny och inte sådär jättepåläst, men jag visste grunderna. Sen har jag lärt mig mer på vägen och testat mig fram med olika övningar. Har hela tiden haft stort fokus på att äta mycket protein, nåt som jag aldrig ätit mycket av innan, äta va tredje timme, kalorisnålt och näringsrik mat. Det behöver inte va svårt, bara man fokuserar på de sakerna och rör på sig regelbundet. Va hängiven till din nya livsstil. Minns inte exakt men det tog ca 4-6 månader att gå ner 15 kilo och bygga mycket muskler. Sen har jag bara underhållt och byggt mer muskler med en kalorisnål och proteinrik kost.  Man måste alltså inte bulka eller vräka massa mat för att forma sin kropp. Men det beror helt på vilka resultat man vill ha. Jag vill mest va tajt med definierade muskler, och det har jag fått genom den kost och träning jag gjort. Att jag kommit ner till 15% kroppsfett känns väldigt kul, för det är inte lätt att komma så lågt, det tar tid och kräver hängivenhet och rutiner och hårt jobb, iaf om du vill ha musklerna kvar. Men det är så värt allt jobb och alla timmar på gymmet. Är snart exakt ett år sen jag började på gymet, mitt andra hem <3 Här kommer en lista vad jag började med när jag startade min resa:
 
  • Gick 5 km powerwalk varje dag, tränade med appen "mamma mage" som ska hjälpa bålen och magmusklerna gå ihop
  • Åt va tredje timme, tog bort bröd, flingor, de flesta av mina snabba kolhydrater, godis, osv.
  • Såg/ser till att det ALLTID är protein i det jag äter.
  • 2 månader efter förlossningen började jag på gym, 2 timmar per pass 6 dagar i vecka. Då hade jag åkt inlines/pw och kört lätt styrketräning hemma i 2 månader. Så man kanske inte ska börja pang bom 6 dagar i veckan direkt. Man kan börja med 3 dagar och sen öka om man har tid och tycker det behövs. 
  • Tränade igenom hela kroppen 2 ggr i veckan, tränade ca 3 muskelgrupper per pass
  • Tränade inte magen nånting förutom lätta plankövningar den första tiden på gymet. Spring inte de första 6 månaderna då bålen/bäckenet är väldigt försvagat. Jag får fortfarande ont när jag springer så jag gör inte det alls längre.
  • Sen innan sommaren började jag köra igenom hela kroppen en gång i veckan istället med fokus på ben, rumpa och axlar som jag kör två ggr i veckan. Nu kör jag bara ben och rumpa två gånger i veckan och magen efter varje pass. Så nu har mina muskler en längre återhämtning. Kör cardio en gång i veckan.

 
 
I remember when I was by my parents house one week after my child birth, and my weight was 68kg. I was happily surprised cause I had losed 10 kilos in one week. (Lots of fluid, Vincent was 4 kg heavy and so on), but I was happy that I "only" had 15 kg left to lose. I gained around 23 kilos during my pregnancy.
I started to eat healthy direct after my child birth and started to do powerwalks maybe 5-6 days after Vincent was born. I started to see big results for every week, so it was so much fun to see the progress each week and I just wanted to continue my new lifestyle. My goal was at first to lose all my pregnantkilos, but I´ve reached my goal long time ago, I started to set new goals along the way and now I am so proud how far I´ve come.
When Vincent was 2 month old I started at my gym, I couldn´t so much about weighttraining, but I knew the most important stuff, that its best to have a workout schedule, don´t train every muscles in one workout, 2-3 muscles at the time is good and let them rest for at least 48h. I train my whole body 2 times a week, and before this summer I started to train my whole body once a week besides of me legs and bum (and abs after every workout). So I workout less now than before. Before I was 12 h a week in the gym.
And the diet is super important. I had always eating alot of protein in EVERY meal, low calories food. So you don´t need to eat alot if you want to build your body and get some muscles. But it depends on whats your goal is. I just want to be fit, have a low fat% and have defined muscles, and I´ve got that through my diet and exercise. I´ve reached 15% bodyfat, which is really good. So Im so happy that I could reach that cause it isnt that easy, you need dedication, lots of workout and a healthy diet for a long time. Here below you can see one list on how I started my journey:
 
  • Walked 5km powerwalk each day (started 5-6 days after Vincent was born.
  • I eat every third hour, lots of protein in every meal, low calories food. Stopped eat bread, cerials, candy and so on, and just a little fast carbs.
  • 2 month after my child birth I started at the gym, 2 hours 6 times a week. But you don´t need to start workout that much, 3 times a week is good also. But if you want and have time so can you workout more often. Remember to listen to your body.
  • I did a workout schedule, workout my whole body at least twice a week, then before this summer I changed it to once a week besides of my legs and bum. (and my abs after every workout).
  • I waited to train my abs the first time at the gym, be careful cause your abs can be separated from the pregnancy and if you train your abs it can be much worse. So take it easy with that part. And do not run at all the first 6 month after childbirth.
  • I now train cardio once a week and have more cheatmeals :P
 
 
 
 


Kommentarer
vitcarrillo

good luck tomorrow ;)

Svar: Thank you but Im not going to Stockholm :) is to long trip for me :)
Malin

2014-08-21 @ 16:26:06
Lina

Tack så jättemycket för detta inlägg! :)

Svar: Varsigod ^^
Malin

2014-08-21 @ 20:39:30
Marie

Imponerande! Jag har tränat regelbundet i några år och har nu en tre veckors bebis hemma. Promenerar och har en crosstrainer hemma. Känner mig redo att börja på gymmet snart men hur löste du det med bebisen? Hur är det lättast att hinna med?

Svar: Tack så mkt :) Jag började på gym två månader efter, men då hade jag kört lätt styrketräning hemma pch pw :)
Min sambo slutar tidigt, halv 2 innan och ny halv3. Så vi byter bara av varandra så båda hinner träna nästan varje dag :)
Malin

2014-08-23 @ 16:56:28
Mimmie

Får jag fråga vart Vincent är medan du tränar?

Svar: Hemma med sin pappa
Malin

2014-08-23 @ 20:12:36
URL: http://mliving.blogg.se
Marthe

SÅ utrolig bra du ser ut ! YOU GO GIRL !! flinkis :D :D

Svar: Tack så mkt fina du 😊
Malin

2014-08-24 @ 22:28:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0