Bvc

Vi vaknade efter 6 idag, kul kul. Jobbigt när han inte vill somna om så får nog ge upp försöken nu. 
Han vaknade av att han hostade och knappt fick luft. Varit så ett tag nu. Han har nog massa slem i halsen på morgonen. Så får ta det med barnmorskan idag. Han har hostat supermkt senaste tiden. 
Sen vill hans eksem/svamp aldrig försvinna. Han har varit röd där bak i flera månader i sträck. Vi har smörjt med olika salver för eksem och svamp men inget tar bort det. Sen är han hård i magen igen. Känns som det bara blir mer och mer bekymmer för Vincent..



Kommentarer
Josse

Men stackars liten då! Vad jobbigt! Trist när sånt börjar och det håller i sig. Men jag tänker att de på BVC måste ha en lösning på det? Det kan inte ha med blöja/hudvårdsprodukt/våtservett att göra då? Tänker om det är något som man kanske använder något sånär ofta som gör att det irriterar och underhåller. Hoppas verkligen det löser sig snart! :)

Svar: Tack så mkt :) vi har använt samma våtservetter sen han va bebis. Men hon trodde det va svamp, han har även haft blåsor osv. Men hoppas det försvinner snart. Han har inte ont av det iaf. :)
Malin

2014-02-26 @ 10:54:29
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Anonym

Mina två pojkar hade mycket bekymmer med att bara hårda i magen, bad om att få tid hos barnläkaren på barnmottagningen. Det visade sig att de hade mjölkproteinallergi, tänkte om det kanske är värt att fråga. Lycka till! :)

Svar: Ja det kan ju va nåt sånt. De på sjukvårdsupplysningen sa att vi borde boka tid hos läkare. Men hon på bvc sa vi skulle testa ge han större dos lactulos o ge lavemang. Men det återkommer sen ändå så ska kolla med henne idag om de kan undersöka han ordentligt. Men idag har han varit lite lösare igen :)
Malin

2014-02-26 @ 10:59:14
Jessica

Testa att byta våtservetter, pampers våtservetter innehåller tydligen mest gifter enligt tester som har gjorts. Jag använder el dorados våtservetter som finns på t.ex Willys, dom är super och väldigt billiga :) hoppas det blir bättre med hans mage snart

Svar: Fast vi har pampers sensitive, de har nog inte lika mkt gifter. Tror inte de beror på dom då vi använt de sen han föddes. Men tack för tipset :)
Malin

2014-02-26 @ 11:41:42
Josse

En undran till ovanstående kommentar om gifter, man måste väl ändå använda våtservetter hela tiden för att det ska kunna påverka på nåt vis när du talar om miljögifter? Och våtservetter använder man väl bara om man typ är ut på stan och inte har tillgång till vanliga servetter, tvål och vatten? Så har jag alltid tänkt eftersom det känns sjukt ohygieniskt att enbart använda våtservetter, det blir ju inte alls rent på samma sätt som med tvål och vatten. Men det är bara vad jag har fått för mig! Och vi har aldrig haft problem med vare sig sår, eksem eller liknande!

Svar: Vi använder alltid våtservetter. Har inte tillgång till vatten så det skulle bara va krångligt utan dom. Fast tror de blir lika rena av våtservetter som med tvål o vatten då det är ämnen som rengör i våtservetter.
Malin

2014-02-26 @ 12:20:54
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Jessica

Jag har helt ärlig ingen aning om hur lite/mycket det påverkar, jag bara såg att dom hade genomfört tester på massa våtservetter och att pampers inte fått bra resultat. Det kanske inte påverkar bebisar på något sätt det var bara en tanke att det kanske kunde bero på det.

2014-02-26 @ 12:26:05
Josse

Men badar ni honom ofta då? Känns ju inte skonsamt och använda såna när man inte vet exakt vad det är för konstigheter dem haft i. Finns ju små uppblåsbara skötbord i plast man kan använda om badrummen är för små för att ha skötbord på så man har tillgång till vatten. Mina föräldrar har köpt ett sånt så vi ska kunna byta på våra barn när jag och min syrra är där. Jäkligt lätta att bara gömma undan också när man inte använder! :)

Svar: Nja ofta o ofta badar vi inte han. Men jag är inte så petig när de gäller sånt då han alltid kommer utsättas för bakterier osv.
Vi har ju ett skötbord i hans rum, skulle inte funka att byta i badkarshöjd o vi har ingen plats nån annanstans för ettakötbord i badrummet.
Malin

2014-02-26 @ 12:36:14
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Josse

Men har man fått sår/svamp/eksem då är det ju först och främst med tvål och vatten man sköter om det, du får tycka att jag är dum/elak men nåt annat tycker jag är ignorant att påstå. Ingen sund människa inom sjukvården skulle börja med att rekommendera något annat innan man tar till starkare medel.

På vårt BVC har de sagt åt oss att hellre fukta naturella våtservetter och ta med ut för att våtservetter från de vanliga märkena innehåller så pass mycket kemikalier (oavsett märke/namn).

Jag menar, ingen normal fuktig trasig behåller vanligtvis fukten i en plastpåse i upp till ett år vilket jag tycker indikerar vilka konstiga ämnen man har i och att dutta det i barnets rumpa dag ut och dag in, du måste ju förstå hur det låter!

Att du inte ser nåt kvar därnere när du har torkat färdigt honom betyder ju inte för den sakens skull att där inte är smuts kvar som gror därnere där man är så känslig. Och om det är detta du gjort sedan han var liten och han utvecklat eksem/svamp som dessutom bara blir värre och värre då måste du väl förstå att det är något i rutinerna som du alltid gör som också gör att det stannar kvar.

Du löser det så klart som du vill men tips är att ta naturella våtservetter, fukta dem där du kan och isf ta med dem i plastpåse till skötbordet i hans rum och ha. Det tillsammans med tvål och luftning av nederdelen eftersom det blir så instängt med blöja. Puder finns ju så att det håller sig torrt, för att det är torrt, torkar och läker är nog viktigast. Men det är bara vad jag tror utan att veta några detaljer kring lille V problem.

Svar: Jo det du skriver stämmer ju, vi får testa med vatten och tvål ett tag o se om det försvinner. Konstigt de på bvc inte sagt nåt om det. Tänkte att de säkert beror på nåt annat då eksemen kommit på senare tid, men det kanske legat o grott länge.
Malin

2014-02-26 @ 13:10:38
URL: http://joeeeee.spotlife.se
malin

Hej. Nu kommer jag också och lägger mig i=)
jag skulle inte rekommendera att använda tvål då det innehållerv sulfater och starka tensider som tvättar bort det naturliga skyddet i huden och torkar ut den. Jag skulle rekommendera att du för att göra det så bekvämt som möjligt men ända på ett bra sett så köp en sprayflaska som du fyller på varje dag med vanligt vatten och har vid skötbordet. Fyll en tom tvål pump lr köp en fin pump; ) och fyll den med ekologisk rapsolja. Använd ica basic torra tvättlappar och spraya några tvättlappar med vatten ta några droppar olja och vips så har du en tvättlapp som båda rengör skonsamt samtidigt som du återfukar huden. Jag änvänder även potatismjöl som baby puder och skulle det behövas mer vård för eksem och liknande använder jag shesmör och mandelolja=) lycka till med lilla Vincent!

Svar: Tack för tipsen! Vi har flera tvålpumpar som vi kan ha olja i. Sen köpte vi massa torra servetter på ullared så får se om det blir bättre :)
Malin

2014-02-26 @ 13:55:35
malin

När jag är ute på vift blir det dock tvättlappar för enkelhetens skull såklart=) jag använder då libero sensitive

2014-02-26 @ 13:57:44
Nathalie

Rekommenderar också att tvätta av med bara vatten efter att du rengjort (när vi använt våtservetter så rengör vi med bara vatten efteråt också) det hjälpte på vår bebis. Har för mig att rester från våtservetterna, säkert "tvålen" i dem blir kvar på huden efter man använt dem (rätt logiskt). Vatten+olja är bra rengöring och sen såklart lufta i massor! Hört om de som låtit bebisen som vilat på dagen utan blöja och på underlägg så att det får lufta ordentligt! Har du provat olika blöjmärken? Kanske beror på nåt i blöjorna?

2014-02-26 @ 15:29:42
Nathalie

Och jo, som någon annan skrev så sätt färdigt i en flaska eller i en plastburk med lock, så är det lika lätt som med våtservetter! Sedan är det ju billigare med torra servetter också :)

Svar: Ja vi får nog lufta han oftare också.
Tror du det går bra med olivolja? Ja de blir ju billigare i längden :)
Malin

2014-02-26 @ 15:32:36
Nathalie

Har för mig att de sa på bb att alla olivolja ska fungera,kolla om du hittar nåt om det på nätet, men vi har använt barnolja! Tror det är bra att lufta och hålla rumpan så ren som möjligt från ämnen som finns i tvål och våtservetter, som sagt, vår dotter hade också problem med blöjeksem, så vi tvättade med vatten + olja tills det blev bättre! Hoppas det löser sig!

Svar: Tack!
Tycker bvc borde tipsa om detta, har bara smörjt med cortemykkräm och inotyol. Men eftersom det inte hjälper borde de ju komma med nåt annat tips tycker man. Men ska testa rengöra på naturlig väg och lufta :)
Malin

2014-02-26 @ 16:32:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0