Varför vegetarian?

Varför äter jag inte kött?
 

Den frågan har jag fått av många runtomkring mig och jag har alltid haft svårt att förklara riktigt varför jag inte äter kött. Jag kallar mig vegetarian trots att jag äter fisk, ibland buljonger, ägg osv. Så egentligen är jag väl inte vegetarian men det är smidigast att säga det då jag inte äter nåt annat i "köttform". Tror det heter demi vegetarian men är inte så insatt i det.
För mig handlar det inte om att vara en vegetarian, det känns som man måste gå enligt de vegetariska reglerna för att få kalla sig det haha, utan jag har helt enkelt nästan uteslutit allt kött (fisk är ju också ett sorts kött).
 
Blev vegetarian för tre år sedan, innan dess har jag ätit kött under hela mitt liv. Men sen jag va kanske 16-17 har jag äcklats mer och mer av det, uteslutit lite i taget som halvfabrikat, korv, köttfärs då jag fann det äckligt. Allt kött på snabbmatskedjor slutade jag med för superlänge sen för jag blev så äcklad av alla broskbollar osv.
Så den största anledningen är att det känns onaturligt och äckligt att äta ett djur, nåt som levt. Det är väl ungefär samma känsla jag har för kött som andra har av att äta ett djurs testiklar, insekter, lever, det är just att det är kött som det är äckligt. Kan nog inte beskriva det bättre.
Sen en annan stor anledning är för djuren. De plågas på slakteri, trots att det är bättre standard på slakt i Sverige än många andra länder så behandlas de inte bra om man inte köper från en bonde. De trängs, stressas och plågas.
 
Det som fick mig att ta tag i mina känslor kring kött och bli vegetarian va efter jag såg en film om slakteri och om pälsindustrin. De bilderna från den dokumentären sitter fortfarande kvar. Mår så illa och så dåligt för att det pågår just nu och inget jag vill stödja. Sen den filmen åt jag aldrig kött igen. Djurplågeri är nåt jag mår så dåligt över, klarar inte läsa eller se sånt mer för jag blir så frustrerad och arg på de personerna som utfärdar detta. Sen kan jag inte säga jag gör allt för att inte stödja det, jag köper ibland skinnsaker och har dun i mina sängkläder. Man kanske inte gör allt man alla kan göra något. Jag köper alltid ekologiska ägg, jag köper aldrig päls eller pälsborstar osv, äter inte kött.
Men under tiden jag blivit vegetarian har jag blivit mer medveten. Jag har slutat med lite då och då som tex päls. Skinn kommer jag säkerligen också sluta köpa, men det är mkt att tänka på då djur används i så mkt varor som kan ligga dolt som man inte tänker på.
 
Men jag tycker det är jobbigt att vara så känslig kring allt som har med djur att göra. Jag vill kunna äta fisk och ägg utan problem, men det äcklar mig med. Jag är superpetig. Just för att det är djur. Jag tar alltid bort skinnet runt äggulan och navelsträngen då den äcklar mig sjukt mkt, så kan inte äta kokt ägg mer då jag inte kan ta bort det. Om jag hittar en liten benbit i laxfilen så äcklas jag av att äta den och det slutar med att det blir en tredjedel av filen kvar för rensar det som kan ha ben i, (ja det finns små ben i fiskfileer ibland). Så jag är extremt petig i maten när det har med djur att göra. Skaldjur äter jag inte då de enligt mig är samma sak som att äta insekter, bara att de lever under vatten. Räka= skalbagge, kräfta= superstor spindel med skal, rom= ägg från en insekt. Så jag har aldrig ens smakat skaldjur, jag skulle inte precis smakat på insekter heller? :P
 
 
 
 
 
Cypern 2012 <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0