Amma eller inte

Detta är ett ämne som är väldigt känsligt för många. Finns många åsikter om det. Alla får ha en åsikt men man ska komma ihåg att alla mammor gör som dom vill och tar sina egna beslut gällande sitt barn.
 
Jag tror inte jag kommer amma nästa barn alls, är nästan säker på det. Isåfall bara den första månaden då mjölken är väldigt näringsrik då. Jag tror inte det spelar nån roll alls om bebisen får bröstmjölk eller ersättning sålänge hen går upp i vikt och mår bra. De flesta runtomkring mig har fått ersättning, inga problem alls.
Sen är ersättning så bra idag så den ger vad bebisen behöver, den ger inte precis några skador eller risker för man inte har ammat. Närheten får bebisen på väldigt många andra sätt. Måste bebisen ligga mot mammans bröst och äta för att få en närhet som den behöver? Vad är det för skillnad att bara hålla bebisen mot bröstet eller ge flaska vi bröstet? Ingen skillnad alls så förstår inte varför de ska va en så stor anledning.
 
Jag har fått höra jag är en dålig mamma, att jag inte borde ha barn för jag inte vill amma som ska va det bästa för bebisen, men det kommer alltid finnas bättre alternativ som alla inte väljer, är man en dålig mamma då? Knappast.
 
Samma sak med köpa pureér eller göra hemmagjorda, det är kanske bättre att ge egengjorda pureer från egologiska närodlade råvaror än köpt? Men det är långt ifrån många som gör det, är de också en dålig mamma då för de väljer ett bekvämare alternativ? Som också är bra för barnet och ger den näring?
Sen undrar jag om de mammor som är så emot ersättning om de alltid ger sitt barn den bästa maten? För att ge sitt barn massa skräpmat och godis senare är ju knappast bättre än att man gav ersättning istället för bröstmjölk. 
 
Anledningen att jag mkt hellre ger ersättning är många, då jag inte tror det gör nån skillnad så går fördelarna för mig före att amma. Jag trivs inte med att amma bland andra, bara Danny. Jag gillar inte att jag ska vara bunden och alltid finnas till hands dygnet runt i 6 månader (om man nu väljer att amma den tiden), sist jag ammade tog det ibland 1 timme för att han skulle få i sig det han behövde, eller han fick inte ens i sig det han behövde.
Fick mjölkstockning som var förjävligt.
Såriga bröstvårtor och ilade varje gång.
Kan inte träna hårt som jag älskar.
Måste tänka på vad jag äter och att jag äter ordentligt.
När vi har besök måste jag låsa in mig i rummet och amma.
Danny kan inte hjälpa till med matningen, vill att båda ska kunna mata vårt barn.
Sen tror jag inte att jag kommer producera så mkt mjölk nästa gång så jag kommer kunna pumpa ut. Sen tänker jag heller inte sitta och pumpa mjölk hela dagarna och ha alla dessa bekymmer när det faktiskt finns ersättning som funkar precis lika bra :) Varför må dåligt och krångla till det när det finns ett annat alternativ.
 
 
 
 
Jag är nästa orolig att berätta för barnmorskan jag inte vill amma för de är sååå för amning och propagerar väldigt mkt för det. Men varför ska jag va orolig? Är mitt beslut och ingen annans..
Jag vill bara tycka att de ska kännas lika okey att välja ersättning istället för att amma utan att ha en speciell anledning. Nu fungerade inte amningen så vi va tvungna att ge ersättning, men man ska inte behöva va tvungen för de ska bli accepterat. Man måste inte ha försökt amma först innan de ska va okey. 




Kommentarer
Ida

Här en kompis som gått tabletter på bb för hon inte vill amma har inte varit några problem. Men jag vet hur du haft det, jag kunde inte amma heller och det här jag verkligen fått höra. Men som sagt vi har otroligt bra vatten i Sverige. Många länder som inte har denna möjligheten. Man skall göra det som känns bäst det var min Bvc väldigt noga med tack å lov :-)

Svar: Hej! Ah har läst om det. Frågan är om den första mjölken som kommer är så pass bra att de är värt att sätta igång mjölkproduktionen o riskera mjölkstockningar osv för en så kort tid. Så har även funderat på de tabletterna. Men de beslutet tar jag när de blir dags :)
Ja de va ju skönt, min bm sa nog inget negativt om ersättning utan det va bara ett väldigt stort fokus på amning, även på bvc. Samtidigt har de alltid sagt man ska göra de som känns bäst för en själv.
Malin

2014-01-26 @ 10:39:11
Josse

Jag tror inte man ska bry sig så mycket om vad andra tycker och tänker, man gör ju sitt bästa utefter sin egen individuella förmåga. Tycker det är dumt att man ska behöva försvara sig för att folk gärna skuldbelägger en. Tror att alla som är vuxna nog att skaffa barn säkerligen tänkt igenom sina beslut både en och två gånger innan man väljer att göra på endera viset.

Och skulle det vara så att man är en hemsk förälder hoppas jag socialtjänsten går in. Och det gör de inte pga något som amning! Tänker bara på min egen granne vars två barn gråter nästan dygnet runt, där undrar man ju om de är lämpliga föräldrar när basbehoven som mat, sömn och närhet förmodligen inte är tillgodosedda! Så bry dig inte, folk borde tala om de riktigt hemska fallen som förekommer i Sverige istället för att haka upp sig på petitesser! :)

Svar: Ja precis! Sen är man en bättre förälder om man mår bra som mamma. Så att fortsätta att även prioritera sig själv och ta hand om sig själv är väldigt viktigt.
Så om jag vet att jag inte skulle trivas eller må bra med o va så bunden med o amma så vet jag att ersättning är bättre för vår familj så jag kan va en så bra mamma som möjligt.
Malin

2014-01-26 @ 15:06:14
URL: http://joeeeee.spotlife.se
Emelie

Hej! Och förlåt att jag kommenterar så mycket :) det jag lärt mig av att varför man ska amma så är det ett glädjehormon och läkande hormon som utsöndras när du ammar. Dessutom så går kroppen "tillbaka" lättare vid amning. Men man gör som man vill men bara ett tips :)

Svar: Hej! Du får kommentera hur mkt du vill ;) bara kul!
Jo jag har läst de. Fast min kropp gick tillbaka väldigt bra trots jag inte ammade o mådde bra ändå så tror inte de gör så stor skillnad. Kände inte av nåt glädjehormon den månaden jag ammade, tvärtom så va jag nedstämd den tiden. Däremot livmodern drar sig tillbaka fortare när man ammar. Men det lär den göra utan eller med amning ändå :)
Malin

2014-01-26 @ 17:59:31
Lina

Första barnet höll jag på att amma med amningsnapp o sen pumpade o sen tillslut ersättning. Och vilken befrielse de va!!:)

Andra barnet hade jag redan bestämt mig innan för att om hon inte hittade el ville ta bröstet så tänker jac inte krabba utan då kör vi ersättning.. Första veckan tog de ca två timmar att få henne mätt.. Samtidigt som hon gallskrek..
Så nä ersättning är räddningen!!

Jag förstår alla som kan amma o hur skönt de hade varit att bara slänga ut bröstet för att blanda o ha med sig varmvatten i termos är inte alltid de smidigaste :(

Svar: Jag kände med de va en enorm befrielse. vincent somnade hela tiden vid bröstet, man läckte överallt, fick ligga i sängen i närmare en timme och han blev ändå inte mätt, så låg man där knappt två timmar senare.
Trots de blir o diska flaskor o värma allt hela tiden så har de ändå varit mkt tidssparande och smidigare än hålla på led amningsnapp, diska pump och fylla på med amningsskydd hela dagarna :P
Sen hade jag dragit mig från att vara hemifrån med Vincent för länge då jag inte är bekväm me o amma bland folk. Så att kunna mata han varsomhelst är en stor befrielse :)
Malin

2014-01-26 @ 22:09:17
Anonym

Det är väl immunförsvaret som kan försämras på barnet i högre åder och att den är mer mottaglig för allergier för inget kan sätta upp mot skyddet och antikropparna som finns i bröstmjölken, inte ens ersättningen.

Svar: Jo de har jag hört. Men tror inte skillnaden blir speciellt stor ändå. Tror de får ett bra immunsystem oavsett amning eller ersättning. Min bror ammades o är superallergisk medans de jag känner som fått ersättning inte har nån allergi o är hur friska som helst. Så allergier o immunsystem tror jag beror på mkt annat än just amning :)
Malin

2014-01-26 @ 22:10:45
Sara

Hmm, jag vet knappt vart jag ska börja.

Dagen du bestämmer dig för att behålla det barn du bär på , alltså bli mamma så petar du ner dig själv från första platsen. Du är inte nr 1 längre.
I alla dina argument mot att inte amma så var det ett " jag " framför.
Det låter som att du ser till dina egna fördelar med ersättning och inte barnets. Att barnet får det som är naturligast och som faktiskt är meningen ( bröstmjölken ) borde väl vara prio 1 och inte att du ska träna hårt?!
Och det här med att man inte vill vara bunden och känna sig låst...om man skulle amma ett halvår som de rekommenderar vad är det i ditt liv? Vad är det du vill göra istället som nu är viktigare än ditt barn?

Om barnet inte går upp i vikt, inte kan suga , nån blir sjuk ja då är det kalas att ersättning finns och är en stor hjälp.
Vad jag skulle komma fram till är att jo, jag tycker man ska ha en anledning att man inte vill amma ( nu pratar jag inte kan ) .
Jag tycker det är synd att man inte får höra innan fl hur jobbigt det kan vara med amning om det strular eller faktiskt inte funkar. Många ger upp för lätt tror jag för det är enkelt att ta till ersättning. Och många på internet är så snabba med att ge råd som ersättning och det tycker jag är fel, rådet borde komma från Bvc.

Nu är detta inte menat som en elak kommentar men det var så jag läste ditt inlägg och vad jag tycker.

Svar: Eftersom jag inte tror de gör nån speciell skillnad med ersättning eller amning så går mina "jag" framför. Om de hade varit risker o dåligt för barnet o ge ersättning hade jag såklart resonerat annorlunda? Men jag tror ersättning är minst lika bra för barnet o därför väljer jag det.
Som jag skrev i inlägget, det är viktigt även mamman mår bra. Om man trivs med o amma så är de bra men alla gör inte de och då är det inte fel o ta till ersättning, som också ger bebisen all näring den behöver. Amning är bara ett sätt att ge mat.

Och det är just de åsikterna jag hatar att man får höra att man tycker andra saker är viktigare än ens barn, det handlar mer om vad som funkar i vår familj o man gör de som man ska må bra av, samtidigt ska man alltid se till att ens barn mår bra. O bebisen mår lika bra av ersättning som med amning och därför går "jag" fördelarna före amning för min tro är just att det inte spelar nån roll var bebisen får sin mat ifrån.
Malin

2014-01-27 @ 08:06:59
Natta

Jag tror att det där är så olika från familj till familj. Min dotter är lite äldre än sju månder och hon ammas ännu, och det känns jättebra för mig. Och första tiden handlar nog för de flesta som ammar om att just amma, mycket och ofta, men så var det bara kanske två månader. Sen dess har det varit längre stunder mellan amningstillfällena och de går snabbare :)

Tycker en annan fördel med amning är att maten alltid är me när man är iväg. Och det är så lätt! Framförallt på nätterna!

Men det måste ju fungera just för en själv också! Jag vill alltid vara nära min dotter och har inte behov av att komma ifrån för att träna osv.

Bra blogg du har! Väldigt inspirerande! Har själv börjar träna (hemmaträning!) och både ser ut och känner mig starkare!

Svar: Ja de är ju väldigt olika vad som fungerar bäst. Det stämmer de är väldigt bekvämt o alltid ha maten med sig i perfekt temperatur. Men jag hade nog ändå fått pumpa i flaska om jag ska nånstans, om de inte är hemma hos nån där jag kan amma ifred. Har du börjat nåt med mat än eller blir hon mätt på amning? Jag känner Vincent blir mättare av ersättning än pureer så änsålänge har vi inte bytt ut alla mål med mat.

Tack så mkt! Lycka till med träningen!:)
Malin

2014-01-27 @ 21:08:14
Natta

Ja jag har funderat på att börja pumpa, vill inte riktigt amma vart som helst, men är bekvämt att kunna amma ifall det skulle behövas :) blir lite pusslande nu så man gör det som skas, typ handlar, mellan amningstillfällena :)

Vi ger gröt en gång/dag och välling. Sen frukt och grönsaker tycker hon om så det får hon också, men mat är hon inte alls intresserad av! Så typ två mål per dag + frukt eller grönsaker. Tycker också att amning mättar henne bättre! :)

Ja, det är faktiskt mycket tack vare dig och din blogg som jag kommit igång med träningen! Blev så imponerad och inspirerad! :)

Svar: Ja man får ta maten efter bebisens takt. Sålänge de växer som de ska behöver man inte stressa :)

Vad kul o läsa! Har också sett många bra resultat från de som använder sig av olgas rönnbergs bok -för nyblivna mammor. Där ska de va mkt övningar man kan göra hemma :)
Lycka till!
Malin

2014-01-27 @ 23:29:23
Malin

Alla resonerar vi olika. Men för att fatta mig kort så är amning det Bästa för barnet. Det skulle vilken expertis som helst säga. Har själv sett ersättning som det rätta pga att jag är blyg för att visa bröstet men det funka kanon med en filt (o barnet går först, inte blygheten). Och nu förstår jag varför Alla tjatat så om amning. Ersättning är INTE som bröstmjölken iaf. Även om ersättning är ett bra alt. när inte amningen funkar. Men som sagt, alla tycker vi olika. Men jag har gått mycket på fakta och vad majoriteten tycker och tänker. Å allt detta tjat om bröstmjölken så säger det sig självt att den är det ultimata! Detta är inget illa menat till dig! Älskar din blogg, men här tkr vi olika och du skriver väl inlägget för att få svar kan jag tro? :-) Kram

Svar: Hej! Jag respekterar alla åsikter om amning och det är alltid kul att höra andras åsikter. Sålänge det inte går över till anklagelser och dömande ord förstås.
Jag håller med om att amning säkert är det bästa sålänge det funkar och bebisen får i sig det den behöver. Men samtidigt är ersättning också bra och ger bebisen vad den behöver. Men det är som sagt inte alltid man som förälder väljer det absoluta bästa valet hela tiden utan det är många faktorer runt omkring som kan påverka alla beslut. Alla gör så gott man kan och gör det som funkar bäst :)
Däremot om ersättning gett risker, varit dåligt för barnet, eller gör barnet illa på nåt sätt hade jag haft andra åsikter.
Malin

2014-01-27 @ 23:35:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0