Hur har jag kommit i form?

Det är ju endel nya läsare så tänkte ge alla en sammanfattning hur min träning sett ut från förlossningen och nu.                      Hur har jag tränat? Vad började jag med? När kan man börja träna efter förlossningen?
 
 
Jag drog inte iväg och tränade det första jag gjorde efter förlossningen utan först så väntade jag med att läka, det sved ju ordentligt efter och man va ju rätt öm. Men jag började gå promenader i lugn takt rätt fort, knappt en vecka efter förlossningen. Sen efter ca 2 veckor efter förlossningen laddade jag ner appen mammamage där man fokuserar på att få bort sin delning och stärka upp bålen igen. Körde aldrig klart alla steg då jag inte kände nån delning sen och började köra mer fritt, dvs plankan, inga situps, det bör man vänta med en längre tid då man behöver stärka coren och bygga magen inifrån. Tror plankan och coreövningar är mkt bättre än rena situps. Jag gör aldrig situps, jag känner inget i magen utan blir bara trött, måste säkert göra typ 100 situps för det ska kännas. Men coreövningar tajtar till magen, fungerar som en korsett. Om ni börjar med situps efter förlossningen och börjar för tidigt så kan magen fortfarande va putig och stor trots magmuskler.
 
Jag gjorde mina pw i stort sett varje dag och sen började jag köra styrketräning för överkroppen hemma med hantlar och åkte inlines. Blev ungefär 1.5 timmes träning 4-5 gånger i veckan om jag minns rätt. Så antingen blev det en powerwalk och sen styrketräning eller blev det inlines och styrketräning.
 
 
 
 
 
Sen två månader efter förlossningen började jag på gym. Tänkte egentligen vänta längre men det va öppet hus och jag älskade det. Så jag fortsatte köra 5-6 gånger i veckan, men väntade med magträning förutom plankan trots musklerna redan hade gått ihop. Ingen löpning utan bara crosstrainer men mest styrka.
Sen har det bara rullat på, jag har kört styrketräning där jag kör igenom kroppen 1-2 gånger i veckan och vissa dagar kör jag mer cardio än andra, de flesta dagar kör jag ingen cardio alls. Magen tränas varje pass, stretchar varje pass och värmer upp varje pass. Brukar värma upp i ca 6 minuter på crossen - 100kcal. Eller kör jag lite rodd och crossmaskin så jag förbränt -100kcal. Sen är det bara att köra de muskelgrupper som står på mitt schema :)
 
 
 
En stor anledning att jag aldrig tappat motivationen är att jag fått så snabba resultat hela tiden. Livmodern drar ihop sig så magen blir mkt mindre vecka för vecka, och man blev smalare och smalare när både livmodern drog ihop sig och för att jag tränade. Så min kropp har alltid ändrats till det bättre och det gör att det blir så kul att träna och äta rätt. Nu har det blivit en vanå då det blivit en så stor del av mitt liv. Att gå till gymet har inte varit jobbigt en enda gång eller där jag fått tvinga mig själv. Oavsett om jag varit supertrött, huvudvärk, dåligt humör så vill jag till gymet. Beroende? Nästan!
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Måste först börja med att säga att du är så himla grym!! :) Du har inspirerat mig och säkert många andra till att börja träna.
Men nu till frågan, vad äter du istället för pasta, potatis och ris? Har förstått att du inte äter det så jätte mkt. Jag har svårt att bli mätt och klara mig länge om jag typ bara att sallad till tex fisk eller kyckling. Har du tips på vad man bör äta istället och kanske nå recept på nån av alla röror du brukar göra :)
Tack för en superbra blogg :D

Svar: Tack så mkt för komplimangen <3 :)
Jag äter inte kött så de blir mkt bönor och linser som har mkt kolhydrater och som mättar bra. Så de kan man ju äta också till kött. Sen brukar jag äta matvete när jag vill ha mer energi. Men fullkornspasta funkar med.
Men när jag vill få i mig mindre kalorier blir de oftast sallad, kokt broccoli/blomkål, quorn, gryta med krossade tomater/grönsaker, linser/bönor osv.
Kika under katergorin recept så finns lite recept på mat jag brukar äta :)
Malin

2014-01-25 @ 12:08:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0