Glutes and bums

Jag har fått förfrågningar om ett mer ingående inlägg om rumpövningar och hur man bygger en rumpa större. Så det kommer här, plus en video med bra övningar som jag kör. Den sista övningen har jag nyligen börjat göra. Men försök stå lite längre fram så benet är i mer 90% än vad jag gör i videon, det är nog mer skonsamt för knäna. 
 
Jag kommer skriva hur jag gör, men det finns massvis med rumpövningar som är bra, man får hitta sina favoriter och där man känner man får kontakt med rumpan. Så jag listar mina favoritövningar :)
Jag tränar ben och rumpa 2 gånger i veckan. Kör kanske 7-8 övningar, fria övningar och maskiner används.
Knäböj kör jag inte mycket och har aldrig gjort, och om jag gör knäböj blir det sumoknäböj på två stepbrädor och 18-22 kg hantel.
Jag älskar donkeykicks med vristvikter (3kg per ben får jag max på), höftlyft på yogaboll (axlarna på bollen och en viktplatta i knät), legcurl, benspark och två andra maskiner kör jag för benen. Utfall blir det rätt sällan då jag inte får så mkt kontakt med rumpan och är en påfrestande övning för knäna.
När det gäller rumpövningar så kör jag oftast tills de bränner, kan bli upp mot 30 reps per ben. Räknar inte alls repsen. Är den brännande känslan i rumpan jag vill åt. Så glöm inte att squeeeeza rumpan hela tiden ;) 
En sak som är lite synd är att så många tränar helt fel på gymet. Man får inte en mindre rumpa av att träna den. Det enda rumpträningen kan göra är att göra den större. Däremot kan rumpan bli mindre om du förbränner fett, men det går inte punktförbränna. Så om du bara tränar överkroppen och ligger på ett underskott så kan du fortfarande förlora fettet på rumpan och den blir mindre. Så om man tänker så bör man inte träna alls och definitivt inte ligga på ett underskott för man kan inte välja var fettet ska försvinna först. Men att träna rumpan kan göra den större och putigare. Så träna på! Och en av de viktigaste sakerna, ät protein, speciellt efter träningen.
 
 


I´ve got many recuests that you wanted to read more about how you workout your glutes and how you can get a bigger butt. So here it is, and a video of a few exercises I do :) The last exercise in the video is a new one I do, donkeykicks in legcurlmachine. But try to have your leg in 90 degrees, its better for your knees.
 
I workout my legs and bum twice a week, you can find very many different exercises so you must find your favorites. My favorite exercises is donkeykicks with weights, different types of hipthrust, legcurl, (sumosquats sometimes with weights).
I dont count my reps so often when I train my bum, sometimes I do 25-30 reps per leg, I stop when it burns a lot. So dont forget to squeeeeze alot when you do your exercises ;)
One thing thats is quite boring is that very many train so wrong in the gym. You not going to lose your bum if you train it. You cant choose were you going to lose you´re fat. Your bum is just going to be bigger if you train it, but it can be smaller when you lose fat, but dont be scared to do glutes exercises, your ass will thank you ;)
And one thing that is very important, eat a lot of protein, expecially after your workouts.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Dom har ju inte vikter på IK inne i pass salarna, tar du med step brädorna ner eller en hantel med upp till salen när du kör sumo squats? :)

Svar: De har två stepbrädor där nere med :) så jag kör där nere och tar en hantel :)
Malin

2014-07-07 @ 13:54:35
Anonym

Men om jag vill få lite mindre o fastare.måste jag ju ändå träna rumpan. Hmm.. Fåse ifall min gym har den maskinen du hade. Jag tänkte på donkeykicksen på dig ser de enkelt o snyggt ut, på mig.känns de.inte som jag gör.riktigt rätt?:-P

Svar: Ja hur kroppen bygga beror väldigt mkt på vad du äter med. Blir lättare att bygga sig större med mer mat tex. Och ja den blir oftast mindre när du går ner i vikt men om du tränar den tungt så kan rumpan lyftas endel :)
Jag vet inte heller om jag kör den övningen rätt. Gäller nog att ställa in rätt läge på den dynan med :)
Malin

2014-07-07 @ 14:21:29
Marge

Tack så mkt för inlägget! :D
Det känns så mkt mer logiskt än mkt annat man läser och hör som man tvivlat på rätt länge!
Visste inte ens att man kunde göra så många rumpövningar tills jag såg videon nu så fick många fler övningar nu att träna på :)
Ska följa dina råd och även proteina på efter varje träning! Tack än en gång och större rumpa åt folket! :D

Svar: Det va så lite så :) ja det finns rätt många egentligen, men är lätt man fastnar för sina favoriter o inte testar på nya :)
Malin

2014-07-07 @ 16:30:13
sara

Hej bara undrar du tränar ben o rumpa 2 ggr i veckan o 7-8 övningar, menar du 7-8 övningar per pass eller fördelat på de 2 passen tillsammans?

Svar: Per pass :) men vissa kör jag kanske bara 2 set och sen kör en annan direkt efter. Som tex sitter mot en vägg och sen går över till jägaren direkt efter, (står utan vägg i 90 grader) :)
Malin

2014-07-07 @ 18:50:32
Amine

Hej Malin! Vilken superbra blogg!!! Vad mycket bra information du lägger upp om hur du tränar och vilka övningar du gör, vad generöst. Jag tycker att du år personlig och verkar vara supertrevlig. Det är inte många som kan vara så ärlig och personlig som du om livet efter förlossningen kan jag säga. Vad du än gör sluta inte blogga! Jag har aldrig följt bloggare men kan tänka mig att följa dig. Vad har du för mailadress, utifall att du skulle ta bort din blogg vill jag hemsk gärna fråga dig om träning. Mvh/Amine

2016-01-08 @ 22:49:18
Amine

Hej Malin! Vilken superbra blogg!!! Vad mycket bra information du lägger upp om hur du tränar och vilka övningar du gör, vad generöst. Jag tycker att du år personlig och verkar vara supertrevlig. Det är inte många som kan vara så ärlig och personlig som du om livet efter förlossningen kan jag säga. Vad du än gör sluta inte blogga! Jag har aldrig följt bloggare men kan tänka mig att följa dig. Vad har du för mailadress, utifall att du skulle ta bort din blogg vill jag hemsk gärna fråga dig om träning. Mvh/Amine

2016-01-08 @ 22:50:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0