Cardio VS styrketräning

Jag minns inte om jag lagt upp denna förebilden innan, men då får ni se den igen :) Den första bilden togs 2011, den sommaren vägde jag som minst på länge, ca 52 kilo. Den andra bilden väger jag runt 54 kilo och då har jag mkt mer muskler. Väldigt många frågar mig om hur mkt cardio jag kör, om man måste köra mkt cardio osv. Men jag förespåkar inte cardio, jag tror inte man behöver göra nån cardio alls för att få de resultat jag har fått, enda cardion jag gör i helhet är min uppvärmning på crosstrainern eller roddmaskinen i ca 10 min innan mina styrkepass. Och nu när jag deffar kör jag crosstrainer efter passen. Men annars blir det i stort sett ingen cardio alls. Det kanske är bra med endel lågintensiv cardio om man har mkt man vill gå ner, men jag tror inte det är nödvändigt. Nu vill jag ju mer bygga muskler och då ger ett styrkepass mkt mer än ett cardiopass. Högintensiv cardio kör jag inte alls nu då jag hört det bryter ner musklerna. Antingen satsar man på löpning och högintensiv cardio för att få bättre kondition, eller styrketräning om man vill bygga muskler, tror inte de två träningsformerna går hand i hand.
 
Vet att myten om att cardio är det bästa för att gå ner i vikt fortfarande finns kvar för många, det är också en bra träningsform som förbränner mkt och man går ner av det också. Men för mig passar styrketräning bättre då jag vill vara fastare, starkare och gillar konturerna. Sen är faktiskt styrketräning bättre långsiktigt, din kropp får en högre förbränning i vila för musklerna behöver bränsle. Så du förbränner kalorier även i vila. Till skillnad från konditionsträning där förbränningen slutar när du går av bandet. Med mkt muskler blir det också lättare att hålla vikten då man har en högre förbränning. Men man ska göra det man tycker är roligast för att få in sin träning i vardagen. Om man älskar att springa och hatar gymet är det bättre man satsar på det. Annars tappar man nog lätt motivationen att träna överhuvudtaget. Alla träningsformer är bra och mkt bättre än att sitta i soffan och äta godis :) Gäller bara att hitta det man tycker är roligast och våga testa på nått nytt.
 
 
 
 


Kommentarer
Vanessa

Tycker det är synd att cardio svartmålas" så mycket och jag tror visst man kan kombinera kondition och styrketräning.
Visst handlar det om vad man vill ha men för en bra hälsa så går dem faktiskt hand i hand.
Jag har sett många tjejer och killar som utseendemässigt har muskler men som igår på tougest, dem orkade inget ju... kondtionen tog död på dem och styrkan försvann fort på hinderbanorna.

Min sambo kombinerar löpning och styrketräning och han är fruktansvärt snabb och explosiv och har styrka och uthållighet samtidigt.

Jag följer hans sätt att träna på för det är så jag iaf definierar styrka och hälsa, inte bara ett bra yttre skal.

Tycker konditon svartmålas en hel del nu fför tiden :P

Svar: Ja det är ju bra med en bra kondition med :) men det beror såklart på ens mål. Man bör tex inte köra högintensiv cardio i samband av ett styrkepass av vad jag läst. Men tycker det är mer styrketräning bland tjejer som svartmålas som ja försöker visa att man kan träna tung styrketräning utan att bli en gladiator ;)
Malin

2014-05-04 @ 16:08:22
URL: http://boobluscious.blogg.se
Vanessa

Ja dte är klart, som min kille kan aldrig bli odybuilder stor eftersom han kör löpning men han bygger muskler... men klart så stor kommer han inte bli (och itne målet, fy fan :P)

Jag tyckte att förr svartmålades styrke på tjejer men jag tycker det har vänt och folk blir livrädda nu för köra cardio.. jag hör hela tiden "oooh det bryter ner muskler" och tror att man kommer tappa alla muskler för man håller upp sin konditon.

Visst handlar det om mål men tycker folk ska förstå också att man kommer inte förlora sina muskler bara för man kör cardio ibland, det är lixom inte gift för kroppen och musklerna :P

Personligen tycker jag dte är snyggt med muskler men än snyggare när man ser att kroppen är i kondition också...båda världarna är sexigt enligt mig :P

Svar: Ja alltså man kan ju blanda, jag kör ju crosstrainer nu efter varje pass :) men jag menar mer om man kör mkt högintensiv cardio. Man bryter kanske inte ner alla muskler men utvecklingen kanske går långsammare. Är inte insatt i hur de påverkar men bara läst det av många olika pt. :)
Malin

2014-05-04 @ 16:24:13
URL: http://boobluscious.blogg.se
Sara

Tänkte på en sak som du skrivit att löpning bryter ner musklerna ( för ett tag sen ) men om det är nått jag får, förutom bra kondition, så är det benmuskler!
Snygga benmuskler dessutom!

Så grejen är nog att hitta den träningsform som passar ens kropp bäst, alla svarar ju inte lika på samma sorts träning!
Huvudsaken är att man trivs själv och tycker om det man gör. :-)

Svar: Jo men precis :) va ju de jag skrev i inlägget ovan:) att hitta den träningsform som passar en själv bäst :)
Malin

2014-05-04 @ 18:16:00
Anonym

Jag behöver gå ner 15 kg. Är det möjligt med enbart styrketräning?

Svar: Det är möjligt! Jag gick ner 15 kilo med nästan enbart styrketräning. Men har kört ende crosstrainer och pw också. Så du kan ju blanda de två. Men det räcker med styrketräning med om du gillar det mer :)
Malin

2014-05-04 @ 21:11:38
Tina

Bästa inlägget! Motiverar en enormt att läsa detta och lära sig mera! Tack för detta!
Jag tänkte lite på celsius, jag testade innan power = styrkepass och fick extrem energi!
Vart kan jag köpa detta billigt i flak?(om man säger så)
En trogen läsare!! 😊 kram!

Svar: Tack vad kul att läsa 😄 ja jag gillar med celsius mkt. Jag vet tyvärr inte var man kan köpa flak, tror de fanns på onemorerep.se om jag minns rätt.
Malin

2014-05-04 @ 21:34:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0