Motivation

Jag har svårt att sätta fingret på hur jag hållt min motivation uppe med träning och kost såhär länge. Nu går det mest på rutin men visst känner jag inte det är lika kul att träna om man jämför med de första månaderna när allt va nytt och man fick större resultat då magen samtidigt drog sig tillbaka från graviditeten.
Men en sak som gör att jag älskar åka till gymmet är att jag får bekräftelse varje gång, när man ser resultaten och vad man åstadkommit hittills, att man har blivit mycket starkare. Mycket roligare nu när man kan ta lite tyngre vikter och ibland köra samma vikter som vissa killar kör. Det ger mig bekräftelse och en lycka att se detta varje gång på gymet i spegeln. Man kan säga man ser belöningen varje gång, även hemma såklart. Men just på gymet är man i den världen och jag känner jag hör hemma på mitt gym haha. Jag har ju tillbringat ca 10-12 timmar där varje vecka sen september och man kommer i kontakt med så många nya människor som börjar gå fram till en mer och mer, så det är socialt med trots man oftast bara hälsar eller småsnackar.

Så motivationen är inget jag fått kämpa med, för när man tycker nåt är kul så är det inget man tänker på tillslut, man bara gör det. Men resultaten är en stor del och sen mår jag oftast väldigt bra efter ett träningspass och den känslan vill man känna ofta :)
 
Men jag tror det är lättast att komma igång med träningen om man är förberedd på allt runtomkring, att man har klara mål och realistiska mål. Om man vet man hinner träna 3 gånger i veckan, sätt upp ett schema och gå efter det, för man vill helst inte missa en dag då för det förstör ens träningschema ;) Så man kanske kör 3 muskelgrupper per pass. Skriv ner ett kostschema om man tycker det är svårt att veta vad man ska äta. Man behöver egentligen inte variera maten supermycket utan det viktiga är protein och att man får i sig all näring ens kropp behöver. Fokusera på var du vill komma med träningen och de bra sakerna det medför. Vet det är så sjukt svårt at få disciplinen att ändra om sina matvanor och det tar tid så trappa ner lite i taget. Det är också nåt som jag slapp kämpa med då jag tappade aptiten efter förlossningen och åt rätt nyttigt, så sötsuget försvann och jag kom i nya matvanor automatiskt. Men kosten tycker jag verkligen är det svåraste. Gäller bara att stå emot de första veckorna som är värst, och hitta rätter som ersätter det onyttiga du åt innan. Jag bar helt lost och visste inte vad jag skulle äta som mellanmål istället för mackor eller flingor, men kvarg är superbra med massa protein, proteinpannkakor funkar också superbra för mig eller gröt :) Gäller bara att hitta nåt ma tycker om att äta som kan ersätta det onyttiga man äter och tillföra mer protein till kroppen när man tränar mkt :)
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Hej. Vad kul att du alltid haft motivationen där. Men har du tips på annat som kan sporra o hålla kvar sin motivation. Och som du skrev de svåra är ju maten.. Så vad ska man.börja med att minska ner/ Hur vet du så mycket om maten.o vad man ska äta? Har du sökt på Internet? Tack för tips o råd för en som vill bli nyttigare



Svar: Hej!
Ja kosten kan verkligen va svår, speciellt i början om man har många dåliga matvanor. Jag har läst allt på näter, sen får man använda mkt sunt förnuft o äta så rent som möjlig. Är tex mkt bättre att laga sin egen mat från grunden med rena o bra råvaror än äta färdiglagad mat. Mkt grönsaker/rotfrukter/kött/fisk/ägg/kvarg/linser/bönor/avocado/matvete/är exempel på bra och ren mat.

Köp snygga träningskläder, det gör de mkt roligare att träna om man har kläder man trivs med :) dokumenteta allt, mät dig och väg dig så ser du framstegen på pappret, det är en stor belöning och då vill man bara fortsätta kämpa :)
Malin

2014-05-24 @ 20:57:06
Anonym

Tack, detta gjorde min kväll gladare!
Lär säkert återkomma men flera frågor :)

Svar: Varsigod ^^
Malin

2014-05-24 @ 21:11:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fitnessmom

Work for it!

RSS 2.0